Piątek, 19 kwietnia 2024 r.   Imieniny: Adolfa, Tymona, Pafnucego
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 84

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Oferty pracy PUP Lubin Oferty pracy PUP Lubin...
Przedstawiamy najnowsze oferty pracy dostępne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe do pracodawc... »„Back to Black. Historia Amy Winehouse” – biografia ikony muzyki w kinach Helios „Back to Black. ...
Sieć kin Helios zaprasza na film przybliżający losy jednej z największych gwiazd muzyki XXI wieku – Amy Winehouse. Jej głos, twó... »Dzień Strażaka – spotkajmy się 4 maja w Zimnej Wodzie! Dzień Strażaka –...
W imieniu wójta gminy Lubin zapraszamy  na Gminne Obchody Dnia Strażaka do Zimnej Wody. Dla naszych druhów będzie to okazja do... »Kwietniowe Kino Kobiet z przedpremierą: „Latanie dla początkujących” Kwietniowe Kino Kobiet...
Uwielbiany cykl ponownie znajdzie się w repertuarze kin Helios – mowa o Kinie Kobiet, czyli filmowych spotkaniach, którym towarzyszą... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...09.1999 Zakończono I etap remontu Szkoły Podstawowej nr 1 oraz przekazano ją do użytkowania

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
Oznaczenia na oponach – jak dużo można z nich wyczytać?
Data dodania: 19 września 2013 — Kategoria: Wiadomości

Oznaczenia na oponach – jak dużo można z nich wyczytać?

Jeśli przypatrzymy się uważnie, to na każdej z samochodowych opon, oprócz marki producenta, znajdziemy także mnóstwo różnorodnych oznaczeń. Większość kierowców potrafi z nich odczytać jedynie średnicę felgi czy szerokość ogumienia. Czy wiemy co oznaczają inne symbole?

Choć dwie podstawowe wartości w procesie zakupu są zdecydowanie najistotniejsze, to choćby ze względów bezpieczeństwa zawsze warto sprawdzić pozostałe parametry. Powiedzą nam one np. kiedy dane opony zostały wyprodukowane, z jaką maksymalną prędkością możemy bezpiecznie się poruszać, czy jaki jest ich największy, dopuszczalny nacisk.

Trudno znaleźć osobę, która potrafiłaby z pamięci omówić każde ze znajdujących się na oponie oznaczeń. Jak zatem odróżnić symbole istotne w codziennej eksploatacji auta od tych, na które nie warto w ogóle zwracać uwagi? Przede wszystkim powinniśmy dowiedzieć się, jakie informacje w ten sposób przekazuje nam producent, a następnie świadomie wybrać ogumienie optymalnie dopasowane do naszych potrzeb.

Rozmiar ma znaczenie

Podstawowym parametrem, jakim określa się opony, jest ich rozmiar. Oznaczenie składa się z trzech elementów:

- Pierwszym segmentem zawsze jest trzycyfrowa liczba, np. 205. Wartość ta określa, podawaną w milimetrach, szerokość danej opony. Tuż za nią znajdziemy kolejną liczbę, tym razem dwucyfrową, np. 55, czyli profil opony - wyrażony w procentach stosunek wysokości do szerokości ogumienia - opisuje
Łukasz Bazarewicz ze sklepu internetowego AlejaOpon.pl

W prawie wszystkich przypadkach, kolejnym elementem oznaczenia rozmiaru jest litera „R", która oznacza, że mamy do czynienia z oponą radialną. Na końcu zaś znajduje się liczba - np. 16, czyli średnica felgi, na której montowane jest ogumienie, podawane w calach.
Indeksy nośności i prędkości

Powyższe wartości większość kierowców jest w stanie bez większych problemów odczytać samodzielnie. Problemy zaczynają się jednak później, gdy obok rozmiaru znajdziemy np. symbol 91T.
W tym przypadku 91 oznacza indeks nośności, czyli maksymalny, dopuszczalny nacisk na jedną oponę. Liczba ta jest przypisana konkretnemu, wyrażonemu w kilogramach, obciążeniu na koło, do odczytania którego musimy skorzystać z przygotowanych przez producenta tabel z wartościami.

- Warto pamiętać, że użycie opony ze zbyt niskim możliwym naciskiem na jedno koło może stanowić poważne zagrożenie. Produkty te zużywają się znacznie szybciej, ze względów bezpieczeństwa nie należy zatem podejmować niepotrzebnego ryzyka uszkodzenia ogumienia spowodowanego zbyt dużym obciążeniem podczas jazdy - przestrzega specjalista.

Kolejną wartością, opisywaną za pomocą liter, jest indeks prędkości, czyli maksymalna szybkość, z jaką może poruszać się pojazd wyposażony w dane opony. Możemy się tu spotkać z symbolami od „J" (do 100 km/h), poprzez „T" (pozwalające jechać do 190 km/h), aż do „Y", czyli 300 km/h i więcej.
Wiek, czyli trzyletnie opony nowe i pełnowartościowe

Symbolem, na który także warto zwrócić uwagę, zwłaszcza przy zakupie ogumienia, jest DOT, czyli data produkcji. W oznaczeniu tym, pierwsze dwie cyfry np. 18, należy odczytywać jako 18. tydzień, zaś ostatnie - np. 08 - to rok produkcji. Innymi słowy, opona z opisem DOT1808 została wyprodukowana w osiemnastym tygodniu 2008 roku.

Generalnie przyjmuje się, że ogumienie od momentu zejścia z linii produkcyjnej uznawane jest za produkt nowy, pełnowartościowy przez kolejnych 48 miesięcy, pod warunkiem jednak, że przechowywane jest w odpowiednich warunkach, czyli np. w zadaszonym magazynie, z dala od słońca czy deszczu.

- Osobną kwestię stanowią opony już przez nas użytkowane. Pamiętajmy, że niezależnie od tego, jak dużo podróżujemy, ogumienie należy wymieniać najdalej upływie maksymalnie 10 lat. Po tym czasie mieszanka gumowa traci swoje właściwości, co sprawia, że dalsze podróżowanie staje się coraz bardziej niebezpieczne - wyjaśnia przedstawiciel sklepu AlejaOpon.pl.

Wiek opony w niektórych przypadkach można także wywnioskować ze znajdującego się na niej symbolu OE, który oznacza tzw. pierwsze wyposażenie, czyli ogumienie montowane w fabrycznie nowych samochodach.

Symbole ważne i te mniej istotne

Zdecydowanie najmniej kłopotów sprawi nam prawidłowe odczytanie symbolu odróżniającego opony letnie od zimowych. Umieszczana na tych ostatnich śnieżynka nie pozostawia bowiem złudzeń, na jaką porę roku stworzono dany produkt.

- Innym, czasem nieco złudnym oznaczeniem, jest M+S, który oznacza „mud + snow", czyli błoto i śnieg. Problem polega jednak na tym, że wartość tą możemy niekiedy znaleźć także na oponach całorocznych, które sprawdzą się co prawda także w warunkach zimowych, ale bez wątpienia nie będzie to najlepsze rozwiązanie - zauważa Łukasz Bazarewicz ze sklepu AlejaOpon.pl.

Oprócz tego, na ogumieniu znajdziemy również szereg innych, nieco mniej istotnych dla zwykłych kierowców, kombinacji liter i liczb. Warto jednak wiedzieć, że np. „RF", „R/F" lub „RFT" wyróżnia oponę typu Run Flat, pozwalającą kontynuować podróż nawet w przypadku nagłej utraty ciśnienia w wyniku przebicia opony, „TL" to produkt bezdętkowy, „C" należy kojarzyć z samochodami dostawczymi, a „FP" z kolei oznacza ochraniacz felgi.

Uzbrojeni w tę wiedzę możemy już śmiało rozpocząć proces zakupu, a następnie wymiany opon. A jeśli zdecydujemy się na samodzielny montaż, w odpowiednim dobraniu stron pomogą nam strzałki kierunkowe i oznaczenia Right i Left.

 

Slowa kluczowe: lubin motoryzacja
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,10503.html
Ten artykul byl czytany 8925 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.009 sek.Lubin 1.0