Po trwającym trzy lata kompleksowym remoncie, UPWr otwiera swój największy Dom Studencki „Arkę”. Na studentów czekają p... » KGHM liderem wśród świ...
Górniczy gigant z Zagłębia Miedziowego utrzymał pierwszą lokatę w zestawieniu „największych kopalń srebra na świecie” w rankin... » Oferty pracy PUP Lubin...
Przedstawiamy najnowsze oferty pracy dostępne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe do pracodawc... » „Back to Black. ...
Sieć kin Helios zaprasza na film przybliżający losy jednej z największych gwiazd muzyki XXI wieku – Amy Winehouse. Jej głos, twó... »
Data dodania: 22 stycznia 2014 — Kategoria: Wiadomości
Dlaczego połączenia kolejowe w Zagłębiu Miedziowym są tak ważne? A modernizacja linii kolejowej Legnica - Lubin - Rudna staje się priorytetem tak samo istniejąca i planowana trasa kolejowa Lubin - Polkowice - Głogów.
Odpowiedź jest prosta. W aglomeracji LGOM mieszka 400 tysięcy osób. Linia kolejowa nr 289 stanowi podstawowy ciąg komunikacyjny dla najważniejszych miast Legnicko - Głogowskiego Okręgu Miedziowego LGOM, który w całości znajduje się w korytarzu transportowym CETC (CENTRAL EUROPEAN TRANSPORT CORRIDOR).
Jednak zły stan techniczny infrastruktury kolejowej uniemożliwia efektywne uruchomienie połączeń pasażerskich w regionie Zagłębia Miedziowego.
W wyniku tego, podstawowy środek komunikacji w regionie LGOM stanowią mikrobusy, niestety przewóz tymi pojazdami wózków, rowerów, osób niepełnosprawnych i dużych bagaży jest niemożliwy a pojemność pojazdów kilkunastoosobowa.
Linia nr 289 znajduje się bezpośrednio w nowo projektowanym korytarzu transportowym CETC (CENTRAL EUROPEAN TRANSPORT CORRIDOR).
Linia ta stanowi jedyny, zelektryfikowany łącznik dwóch magistral, które są objęte umowami międzynarodowymi AGTC i AGC: E 30 (modernizowana na v-160 km/h) Dresden - Legnica - Wrocław - Kiev oraz CE 59 Wrocław -Ścinawa- Rudna Gwizdanów - Szczecin. Skraca w ten sposób drogę dla pociągów korzystających z obu magistral o 100 km w porównaniu do jazdy drogą okrężną przez przeciążony i niewydolny węzeł Wrocław;
Umożliwia też alternatywny objazd z magistrali nadodrzańskiej CE 59 z kierunku Szczecina przez Lubin, Legnicę i magistralą E-30 do węzła wrocławskiego omijając przeprawy mostowe na „nadodrzance" przez rzekę Odrę: w Ścinawie i Brzegu Dolnym. Szczególnie trudna sytuacja panuje na szlaku Brzeg Dolny-Księginice linii CE59 gdzie most w torze nr 1 jest całkowicie zamknięty dla ruchu pociągów z powodu złego stanu technicznego. Ruch kolejowy odbywa się tylko jednotorowo-dwukierunkowo po drugim moście torem nr 2. W przypadkach zdarzeń losowych na tym odcinku (zerwanie sieci trakcyjnej, pękniecie szyny, wypadek, uszkodzenie mostu) następuje całkowity paraliż w intensywnym ruchu pociągów magistrali nadodrzańskiej (przypadek z dnia 6-11.09.2013 r).
Linia nr 289 pełni w ten sposób również funkcję obronną na wypadek wojny, klęski żywiołowej.
Stanowi także podstawowy korytarz wywozowy kruszyw z Dolnego Śląska z linii nr 137 Legnica-Katowice i 284 Legnica-Jerzmanice Zdrój i ma strategiczne znaczenie dla najważniejszych firm w regionie tj. KGHM Polska Miedź S.A., której proces technologiczny opiera się na transporcie kolejowym;
Linia 289 est intensywnie eksploatowana w ruchu towarowym przez przewoźników: PKP CARGO, CTL EXPRESS, POLMIEDŹ TRANS, RAIL POLSKA. Za korzystanie z infrastruktury linii nr 289 przewoźnicy uiszczają opłaty dla PKP POLSKICH LINII KOLEJOWYCH S.A. co oznacza, że linia „zarabia na siebie";
Rewitalizacja linii nr 289 dla prędkości 100/110/120 km/h pozwoli uruchomić szybkie pociągi regionalne w LGOM i wykorzystać magistralę E 30 na odcinku Legnica-Wrocław (obecnie modernizowaną do v-160 km/h) w połączeniach pasażerskich ze stolicą województwa dolnośląskiego. Przeniesiony zostanie w ten sposób na kolej potok podróżnych z przeciążonego sektora drogowego oraz odciąży się zakorkowany Wrocław. Obiekty inżynierskie na linii nr 289 przystosowane są do dobudowy drugiego toru szlakowego
Możliwe jest również włączenie w ten system miasto Polkowice, poprzez wykorzystanie istniejącej bocznicy Lubin - Polkowice (linia nr 971), która należy do KGHM POLSKA MIEDŹ S.A.
Jazdy próbne szynobusem na tej trasie wywołały ogromne zainteresowanie mieszkańców Polkowic szybkimi połączeniami w relacji Polkowice-Lubin-Legnica-Wrocław. Również władze miasta Polkowice oraz zarządca bocznicy dążą do uruchomienia takich połączeń.
Lokalni przewoźnicy, tacy jak, Koleje Dolnośląskie S.A. z siedzibą w Legnicy oraz Polmiedź Trans Sp. Z O.O. z siedzibą w Lubinie posiadają licencję na przewozy pasażerskie i mogą wykonywać przewozy w aglomeracji LGOM linią nr 289.
W przypadku atrakcyjnej oferty i prędkości pociągów 100/110/120 km/h możliwa jest efektywna rozbudowa połączeń pasażerskich i stworzenie kolei aglomeracyjnej w LGOM.
Samorządy LGOM: Legnica, Lubin, Polkowice, Głogów są w trakcie realizacji międzynarodowego projektu INTER REGIO RAIL „Likwidacje Barier w Regionalnym Kolejowym Transporcie Pasażerskim -Jeden bilet, jedna taryfa". Partnerem wiodącym projektu jest Federalne Stowarzyszenie Regionalnych Organizatorów Kolejowych Przewozów Pasażerskich z siedzibą w Berlinie oraz Gmina Miejska Lubin.
Gmina Miejska Lubin przejęła od PKP Nieruchomości nieczynny dworzec PKP Lubin Górniczy w miejscu którego planowany (sic!) jest nowoczesny węzeł przesiadkowy na wzór rozwiązań w RFN.
Podobne obiekty będą budowane w Polkowicach w przypadku uruchomienia regularnych połączeń kolejowych bocznicą KGHM w relacji Polkowice-Lubin i dalej linią nr 289/ E30 do Wrocławia.
Przewoźnik Koleje Dolnośląskie S.A. z siedzibą w Legnicy posiadają 5 nowoczesnych EZT „Impuls" oraz zakończyły przetarg na zakup 11 EZT „Elf" przewidzianych do obsługi połączeń na Dolnym Śląsku. Podniesienie prędkości do 100/110 lub 120 km/h na linii nr 289 pozwoli w pełni wykorzystać parametry nowego taboru i stworzyć bardzo atrakcyjną ofertę przewozową w aglomeracji LGOM. Spółka przewiduje zakup kolejnych pojazdów, których docelowo będzie 22.
Czas nagli bo rewitalizacja tego odcinka planowana jest w nowej perspektywie unijnej na lata 2015 - 2017, a gorszym wypadku 2020.
Zdjęcia użytkownika Wieża Ciśnień w Lubinie
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!