30-letni mieszkaniec gminy Ścinawa, ukradł spod jednego z lubińskich serwisów samochodowych taksówkę, która była w naprawie,... » Wielkanocne śniadanie ...
Święta Wielkanocne to czas radości, spotkań rodzinnych i tradycyjnych potraw, które często stają się centrum uwagi podczas wspólnyc... » O jajach - nie tylko n...
Prof. Mariusz Korczyński z Katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa UPWr, o tym, dlaczego jaja powinny znaleźć się w naszym jadłospisie, kt&oacu... » Statystycznie dłuższe ...
Tablice trwania życia są, co roku publikowane przez GUS. Co do zasady nie dotyczą one osób, które już przeszły na emeryturę. Nie ma... »
Data dodania: 01 września 2015 — Kategoria: Wiadomości
Podręczniki, zeszyty, ubrania, kursy językowe i zajęcia pozalekcyjne – lista spraw, o które muszą zadbać rodzice, zanim rozpocznie się rok szkolny, przyprawia o zawrót głowy. Przed pierwszym dzwonkiem UOKiK przypomina konsumentom o ich prawach.
Blisko 5 mln uczniów rozpocznie zajęcia w
szkołach dla dzieci i młodzieży *. Z badania CBOS wynika, że przeciętne
wydatki rodziców związane z wysłaniem dzieci do szkoły (m.in.
podręczniki, ubezpieczenie, obowiązkowe opłaty) wyniosły w zeszłym roku,
828 zł w przeliczeniu na jednego ucznia**. Zanim wybierzemy się na
zakupy czy podpiszemy umowę ze szkołą językową warto pamiętać o prawach,
które mamy jako konsumenci.
Nieudane zakupy - zwroty
Warto
przemyśleć każdy zakup, ponieważ jeżeli podręcznik, plecak lub inny
produkt kupiony w sklepie stacjonarnym nie jest wadliwy (np. uszkodzony,
nie posiada właściwości o których zapewniał sprzedawca), możliwość jego
zwrotu zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Niektóre sklepy
dopuszczają wymianę lub zwrot zakupionych towarów jednak terminy i inne
zasady określają sami przedsiębiorcy – np. będziemy musieli zatrzymać
opakowanie, metki.
Podręczniki używane – reklamacja
Jeżeli
zakupione produkty posiadają wadę, możemy je reklamować. Prawo do
reklamacji dotyczy także towarów używanych np. podręczników zakupionych
komisie czy antykwariacie. W przypadku zakupu rzeczy używanych
sprzedawca może skrócić czas na reklamację do jednego roku. Natomiast,
gdy kupujemy nowe produkty, odpowiedzialność sprzedawcy nie może być
skrócona i trwa 2 lata od momentu zakupu. Reklamację najlepiej złożyć na
piśmie, w którym opisujemy usterkę i wybieramy jedno z czterech żądań:
wymiana towaru na nowy wolny od wad, naprawa towaru, obniżenie ceny i
odstąpienie od umowy (tylko w przypadku gdy wada jest istotna).
Pamiętajmy, aby zachować dowód zakupu (np. paragon, potwierdzenie
płatności kartą, wyciąg z konta, faktura). Więcej informacji oraz wzory
pism reklamacyjnych w serwisie internetowym
www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Zakupy w sieci
Jeżeli
zawieramy umowę na odległość (np. kupując plecak w sklepie
internetowym), konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy w
ciągu 14 dni. W przypadku nabycia towaru termin ten liczony jest od
chwili jego dostarczenia klientowi. Natomiast, gdy umowa dotyczy usługi
(np. kurs internetowy), 14-dniowy termin, w którym możemy zrezygnować,
liczony jest od daty zawarcia umowy. Prawo do odstąpienia od umowy nie
dotyczy transakcji zawartych pomiędzy dwoma konsumentami (np. zakup
podręcznika przez ucznia od innego ucznia) a także trybie aukcji
publicznej.
Samodzielne zakupy dzieci
Dzieci
do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli nie
powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących
spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu - to
jest ona ważna, chyba że pociąga za sobą rażące pokrzywdzenie
małoletniego klienta. Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają
ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w
drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować
czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się,
gdy nastolatek zamierza nabyć np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer.
Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów, bądź potwierdzenie
przez nich umowy.
Kursy językowe, prywatne szkoły i przedszkola
(..)
Zmiany nauczyciela, zmiana godzin zajęć wprowadzona na żądanie
większości słuchaczy oraz zmiana lokalizacji sali lekcyjnej w granicach
administracyjnych miasta (gminy) nie stanowią podstawy rozwiązania umowy
(...) – to niezgodne z prawem postanowienie stosowane we wzorcu umownym
szkoły językowej. UOKiK zakwestionował praktykę przedsiębiorcy ponieważ
dopuszcza ono zmianę istotnych cech świadczenia przez przedsiębiorcę,
jednocześnie uniemożliwiając odstąpienie od umowy przez konsumenta.
Zgodnie z prawem szkoła może zmienić istotne warunki umowy (cenę,
miejsce odbywania się zajęć) tylko, wtedy gdy umożliwi konsumentowi
odstąpienie od umowy bez pobierania z tego tytułu żadnych opłat.
Urząd
zakwestionował też postanowienie wzorca umowy dotyczące przepadku
wpisowego w przypadku rezygnacji z usług przedsiębiorcy przed
zakończeniem zajęć. Prywatne przedszkole zastrzegało, że (...) rodzice
dzieci nowoprzyjętych do przedszkola wpłacają bezzwrotne wpisowe (...).
Praktyka ta była niezgodna z prawem ponieważ konsumenci, którzy
odstępują od umowy mają prawo domagać się zwrotu opłat za usługi, z
których nie korzystali. Przedsiębiorca może zatrzymać tylko taką część
pieniędzy, która odpowiada kosztom faktycznie poniesionym np. za zakup
wyprawki dla przedszkolaka czy rezerwację sali.
Pomoc dla
konsumentów: Rzecznicy konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866.
Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem
porady@dlakonsumentow.pl . Więcej informacji o pomocy dla konsumentów w specjalnej zakładce na stronie internetowej UOKiK.
*
Według prognozy Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny
2014/2015: szkoły podstawowe - 2 565 000, gimnazja - 1 080 000, szkoły
ponadgimnazjalne - 1 280 000.
** Komunikat z Badań CBOS nr 147/2014, Wydatki na edukację dzieci w roku szkolnym 2014/2015.
UOKiK
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!