Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.   Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 101

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Efektywna produkcja i inwestycje – KGHM opublikował raport z wynikami za 2023 rok Efektywna produkcja i ...
Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, niestabilnych cen na rynku surowców oraz wysokiej presji kosztów, w KGHM w 2023 roku ... »Samorząd Województwa Dolnośląskiego uruchamia nowe projekty skierowane do uczniów dolnośląskich szkół podstawowych oraz przyszłych maturzystów. Samorząd Województwa D...
Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... »Otwarcie sezonu turystycznego na Dolnym Śląsku  27-28 kwietnia 2024 Głogów, Bulwar Nadodrzański Startujemy od godz. 11:00 Otwarcie sezonu turyst...
Już niebawem, w ostatni weekend kwietnia, tuż przed długim weekendem majowym na Bulwarze Nadodrzańskim w Głogowie odbędzie się trzecia edycja Otw... »Helios Anime przedstawia:  „Spy x Family Code: White” Helios Anime przedstaw...
Helios zaprasza wszystkich fanów anime na film zrealizowany na podstawie bestsellerowej mangi. „Spy x Family Code: White” to p... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...31.08.1982 roku w Lubinie podczas demonstracji przeciwko stanowi wojennemu od kul ZOMO zginęły 3 osoby a kilkadziesiąt zostało rannych?

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
To już pewne – pociągi wrócą do Lubina.
Data dodania: 22 marca 2017 — Kategoria: Wiadomości

To już pewne – pociągi wrócą do Lubina.

Przywrócenie połączeń pasażerskich z Legnicy do Lubina i Rudnej oraz sprawny transport towarów – to planowane efekty rewitalizacji 40 km linii kolejowej Legnica – Rudna Gwizdanów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg. Zakończenie prac przewidziano w 2020 r. Prace za 230 milionów złotych powinny pozwolić na powrót pociągów pasażerskich do Lubina.

Wczoraj (21 marca) PKP PLK otworzyła koperty w przetargu na wybór wykonawcy. Cztery oferty wpłynęły do PKP PLK na modernizację linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów. Wszystkie oferty były poniżej kosztorysu w wysokości 298 milionów złotych brutto.

Track Tec Construction w konsorcjum z Infrakol – z ofertą 230,9 mln złotych. Droższe były oferty Torpolu (233,7 mln zł), Trakcji PRKiI (244,6 mln) i ZUE (272,5 mln). Jednak Torpol zaproponował najniższy czas realizacji – 24 miesiące, podczas gdy Track Tec i Infrakol chcą zrealizować prace w 27 miesięcy, Trakcja w 26 miesięcy a ZUE – w 30 miesięcy. Termin realizacji decyduje o wyborze aż w 30 proc., 60 proc. kryterium to cena, a 10 proc. – doświadczenie personelu.

Rewitalizacja

Rewitalizowana trasa (nr 289) przebiega przez teren Zagłębia Miedziowego. Głównym efektem wykonanych robót będzie poprawa systemu komunikacji na Dolnym Śląsku. To możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego: Legnicą, Lubinem i Głogowem. Istotnie zmienią się warunki dla transportu towarowego. Przewozy będą szybsze i sprawniejsze. Dwukrotnie szybciej pojadą pociągi – składy pasażerskie do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Rewitalizacja linii zostanie zakończona w 2020 r. Szacunkowy koszt to 250 mln zł – informuje PKP PLK.

PKP PLK podaje, że na 10 stacjach i przystankach poprawi się standard obsługi pasażerów. Odnowione perony zapewnią wygodny dostęp do pociągów. Obiekty będą dobrze oświetlone i wyraźnie oznakowane. Uwzględniony jest odpowiedni dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością.

PKP PLK planuje budowę nowego przystanku Lubin Stadion. Będzie położony w odległości ok. 1,5 km od stacji Lubin Górniczy (w stronę Rudnej). Nowy peron będzie wyposażony w pochylnie od strony przejazdu przy ul. Marii Skłodowskiej Curie.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przeznaczy ponad 250 mln zł na zakup 11 nowoczesnych pociągów, które wzmocnią ofertę przewozową Kolei Dolnośląskich.

Całe zamówienie na nowe, przedłużone składy zostanie zrealizowane w 2018 roku. Pojazdy zostaną skierowane do obsługi linii:

Wrocław – Międzylesie (Lichkov), Wrocław – Węgliniec,

Wrocław – Legnica – Lubin – Głogów,

Wrocław – Rawicz, Wrocław – Jelcz Laskowice oraz innych zelektryfikowanych linii kolejowych na obszarze Dolnego Śląska.

Nowe pociągi będą obsługiwały połączenia kolejowe w barwach Kolei Dolnośląskich – regionalnego przewoźnika realizującego przewozy kolejowe na zlecenie Samorządu Województwa. Obecnie Koleje Dolnośląskie dysponują kilkudziesięcioma nowymi i zmodernizowanymi pociągami obsługującymi ruch pasażerski na terenie Dolnego Śląska.

Koniec i nowy początek

Pociągi pasażerskie przestały przyjeżdżać na stację Lubin Górniczy w roku 2010. Dwa lata później, pomimo protestów mieszkańców, wyburzono budynek dworca. Na liniach kolejowych wciąż panuje intensywny ruch, ale jedynie towarowy. Linia 289 nie została jednak całkowicie zapomniana: w 2012 roku znalazła się na liście wyznaczonych do remontu. Przetargu wtedy ostatecznie nie ogłoszono, co wyjaśniano nałożeniem obowiązku ocenienia wpływu, jaki inwestycja będzie mieć na środowisko. Plan został odroczony na czas bliżej nieokreślony. Światełko w tunelu rozbłysło ponownie w 2014 roku – wtedy ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej. Jak poinformowali przedstawiciele PKP, wyremontowanie linii numer 289 znalazło się w nowej perspektywie unijnej na lata 2014-2020. Po raz kolejny jednak prace nie postępowały tak szybko, jakby życzyli sobie tego mieszkańcy.

Co się odwlecze…

Początkowo, wedle napływających z PKP czy z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju informacji, rewitalizacja zakończyć miała się w 2015 roku. W związku z piętrzącymi się problemami, data ta została zmieniona – najpierw na 2017, później na 2019 rok. Nad rozwój infrastruktury przedłożono obawę o stan środowiska – jak informowali przedstawiciele PKP, plany rewitalizacji bez raportów odnoszących się do wpływu inwestycji na środowisko oprotestowali sami Lubinianie, co doprowadziło do pierwszego przesunięcia terminu. Później prace coraz bardziej się przeciągały. Nie oznacza to jednak, że projekt został zarzucony. W 2015 roku przewidywano, że do wznowienia ruchu dojdzie w latach 2019 – 2021. Plan znalazł się też na wykazie inwestycji dolnośląskich, dzięki czemu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe nie będzie w całości ponosić kosztów jego finansowania. Pod koniec 2015 roku rewitalizacja linii Rudna – Lubin – Legnica znalazła się na pozycji numer sto dwa na liście podstawowych inwestycji. Pozwala to mieć nadzieję, że w ciągu najbliższych lat dojdzie do modernizacji linii i z Lubina znów będą odjeżdżać pociągi pasażerskie. Niestety, na chwilę obecną wciąż niemożliwe jest podanie pewnej daty zakończenia remontów.

Dogonić Europę

Remont linii numer 289 powinien być istotny nie tylko z perspektywy mieszkańców Legnicy, Lubina czy Rudnej, a nawet Dolnego Śląska, ale także z punktu widzenia całego kraju. Centrum Zrównoważonego Transportu w roku 2014 doniosło, że w Polsce znajduje się ponad sto miast z więcej niż dziesięcioma tysiącami mieszkańców, które nie posiadają czynnego połączenia kolejowego. Lubin z siedemdziesięcioma pięcioma tysiącami mieszkańców jest drugą pod względem większości miejscowością na tej liście (po Jastrzębiu-Zdrój). Aby państwo się rozwijało, powinno mieć sprawną kolej – stąd inwestowanie w uruchamianie nowych i odnawianie starych połączeń jest tak istotne. Istnieją specjalne inicjatywy, mające wspierać tego typu modernizację – na przykład akcja „Pora na dobrą kolej”.

Slowa kluczowe: lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,16432.html
Ten artykul byl czytany 653 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.145 sek.Lubin 1.0