Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, niestabilnych cen na rynku surowców oraz wysokiej presji kosztów, w KGHM w 2023 roku ... » Samorząd Województwa D...
Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... » Otwarcie sezonu turyst...
Już niebawem, w ostatni weekend kwietnia, tuż przed długim weekendem majowym na Bulwarze Nadodrzańskim w Głogowie odbędzie się trzecia edycja Otw... » Helios Anime przedstaw...
Helios zaprasza wszystkich fanów anime na film zrealizowany na podstawie bestsellerowej mangi. „Spy x Family Code: White” to p... »
Data dodania: 14 września 2017 — Kategoria: Wiadomości
Jak w świetle nowych przepisów o prawach konsumenta można obecnie dokonać zwrotu i reklamacji towaru zakupionego przez internet?
Konsument, który dokonał zakupu przez internet może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki bez podawania przyczyny. W takim wypadku odsyła produkt na swój koszt, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić mu jedynie cenę produktu oraz koszt najtańszego, zwykłego sposobu dostawy towaru, jaki dostępny jest w sklepie. Jeśli konsument nie został skutecznie poinformowany o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy, to zamiast 14 dni ma na to aż 12 miesięcy. Co ważne, w sytuacji spornej, to na sprzedawcy spoczywa obowiązek udowodnienia, że klient otrzymał odpowiednią informację o przysługującym mu prawie.
Czy konsument może skorzystać z towaru po czym zwrócić go w ciągu 14 dni bez podania przyczyny? Przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta doprecyzowały zakres, w jakim konsument może skorzystać z zakupionego towaru i następnie go zwrócić. Co ważne, w nowej ustawie wyraźnie zaznaczono, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Dodatkowe wyjaśnienia Komisji Europejskiej dookreślają, że konsument może się z taką rzeczą obchodzić jedynie w sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym.
Klient może więc otworzyć produkt (jeśli podobne produkty można odpakować w zwykłym sklepie), a uszkodzenie opakowania nie oznacza obniżenia wartości produktu (sprzedawca nie może więc w takim wypadku żądać rekompensaty). Jeśli jednak klient np. usunie metki z zakupionej przez internet koszuli (co nie było konieczne do jej przymierzenia), to sprzedawca może uznać, że nastąpiło obniżenie jej wartości. Do każdej tego typu sprawy należy jednak podchodzić indywidualnie.
Zgodnie z nowymi przepisami obecnie reklamację w sklepie internetowym należy rozpatrywać z tytułu rękojmi (wcześniej była to niezgodność towaru z umową). Oznacza to, że sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem klienta za wady fizyczne towaru, które istniały w chwili otrzymania towaru przez konsumenta oraz wady prawne dotyczące np. sytuacji, kiedy sprzedawca nie ma pełnych praw do obrotu rzeczą. Warto tutaj pamiętać o tym, że sprzedawca nie ponosi odpowiedzialność za wady, o których klient wiedział w chwili zawarcia umowy sprzedaży. W przypadku uzasadnionej reklamacji klient może obecnie domagać się zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, wymiany lub naprawy rzeczy.
Przy każdym roszczeniu sprzedawca ma prawo jednorazowo dokonać naprawy lub wymiany produktu, ale tylko jeśli jest w stanie zrobić to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Jeśli wada po takim zabiegu ujawni się ponownie, klient ma prawo żądać bezwarunkowo zwrotu kosztów. Przykładowo konsument reklamujący zakupiony przez internet komputer z niedziałającym ekranem może żądać w pierwszej kolejności obniżenia jego ceny, np. o połowę. Sprzedawca może na to przystać lub dokonać naprawy uszkodzonego elementu. Jeśli jednak wada towaru ujawni się ponownie (nawet jest nie będzie związana z pierwotną usterką, a np. kartą dźwiękową), to klient może żądać bezwarunkowo zwrotu pieniędzy, a sprzedawca bez jego zgody nie może kilkakrotnie naprawiać produktu.
Adwokat Zbigniew Król
tel. 76 722 81 81
664 995413
601 368 98
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!