Czwartek, 20 września 2018 r.   Imieniny: Eustachego, Filipiny, Faustyny
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 60

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Wiadomości z Lubina
Kolejny kandydat do fotela prezydenta Lubina Kolejny kandydat do fo...
Wyłonił się kolejny kandydat do fotela prezydenta Lubina. Obecny prezydent Robert Raczyński potwierdził dzisiaj oficjalnie swój start w wy... »Eksperci KGHM w Polskim Komitecie Normalizacyjnym Eksperci KGHM w Polski...
KGHM członkiem Komitetu Technicznego nr 304 ds. Aspektów Systemowych Dostawy Energii Elektrycznej przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym. ... »Jubileusz 35- lecia zespołu Lubin Jubileusz 35- lecia ze...
Śpiewy, tańce, podziękowania, piękne bukiety kwiatów i życzenia towarzyszyły oficjalnym obchodom 35-lecia zespołu folklorystycznego Lubin ... »Kto tu wodę leje i dlaczego woda jest taka droga? Kto tu wodę leje i dla...
Przy okazji wyborów samorządowych zaistniał spór o ceny wody i ścieków w Lubinie. Kandydujący na prezydenta miasta Lubina Kr... »

» archiwum wiadomości


Magazyn elubin.pl

silesianseo.pll













Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...VII 1949 Powstanie parafii prawosławnej

Pogoda
YoWindow.com
Wiadomości z Lubina i okolic

Dworzec PKP W Lubinie. Historii Ciąg Dalszy
Data dodania: 25 marca 2018 — Kategoria: Wiadomości

Dworzec PKP W Lubinie. Historii Ciąg Dalszy

Pisałem już o dworcu PKP w Lubinie będącego dziś na ulicy Odrodzenia, a dawniej na Bahnhofstrasse (ulicy Kolejowej).

Szum jaki był wokół dworca (poprzedni artykuł o historii dworca ma już ponad rok!) dał wiele do myślenia. Zaczęliśmy się zastanawiać nad estetyką naszego miasta.

Sam pomysł Prezydenta Lubina o wyburzeniu dziś szpetnego, co do tego nie ma dwóch zdań, budynku dworca PKP, rozpętał burzę. Ludzie oburzyli się i zatroskali o ginące zabytki Lubina. Takie przykłady można niestety mnożyć- choćby budynki dawnej Cesarskiej Poczty Konnej , rozsypująca się w pył średniowieczna baszta „bluszczowa” w parku Kopernika, strasząca ponurą bryłą z pustymi oczodołami okien dawna fabryka DEFiLu, sypią się w pył zabytkowe kamienice przy ul. I Maja, „Dziura” w Rynku niechlubnie wygrywa plebiscyt na najpiękniejszy dolnośląski Rynek. Przykre.

Ale, ale nie popadając w skrajny pesymizm zauważmy wielkie, pozytywne zmiany w naszym mieście i okolicy. Fakt, prywatnym sumptem – ale jednak, dawny blask odzyskał „pałacyk na DEFiLu”, w niedalekim Chróstniku również prywatny inwestor z niebywałych ruin podnosi pałac rodu Brzuchaczy, cieszy remont Kościoła MB Częstochowskiej, można pójść na kawę do dawnej siedziby Straż Pożarnej (dziś La Cafe), dawna siedziba Irwingianów, dziś mieszcząca wiernych Prawosławia, jest zarządzana wzorowo.

Wróćmy jednak do Dworca PKP.
Przypomnę wam jeszcze jeden fakt z historii dworca. W roku 1945 budynek wcale, ale to wcale nie ucierpiał (!), walki jakie trwały w Lubinie, skoncentrowały się raczej w centrum i rzeczywiście najstarsza część miasta- lubiński Rynek został mocno zniszczony. Zobaczcie na zdjęcie jak po wojnie wyglądała pierzeja południowa Rynku.

alt

Dworzec przetrwał. To nasi wybawcy- wojska radzieckie, nie wiedząc jak długo będą tutaj stacjonować, „w trosce” o własne bezpieczeństwo, szabrując i niszcząc wszystko podpaliły Dworzec PKP, a także Starostwo, Sąd, Pocztę, Pałac Wirtembergów i wiele innych.

Dopiero odkrycie miedzi spowodowało, że dworzec który znów zaczął „być potrzebny” odremontowano, zmieniając nazwę z „Lubin Legnicki” na „Lubin Górniczy”.

Co to ma do estetyki? Otóż trudno wyobrazić sobie najbardziej dziś reprezentacyjną (świeżo wyremontowaną ) ulicę Odrodzenia bez szczytowego, wieńczącego jej koniec budynku Dworca PKP. Ma być podobno centrum przesiadkowe ( czyli wiata, krzesełka i już?). Skoro tak, to dlaczego nie remontować dworca, skoro chcą tego mieszkańcy. Przecież można zrobić z tego perełkę, już nie takie ruiny remontowano! I w prawie 150-letnim dworcu zrobić nie tylko centrum przesiadkowe, ale i może jakąś małą galerię, z wykorzystaniem tej fascynującej, przyznacie sami, historii.

Jak patrzę na zdjęcia przedwojennej Bahnhofstasse, mój wzrok przykuwa Dworzec, dziwnie wyglądałaby ulica prowadząca do torów, bez klasycznego zakończenia. Zdjęcia to pokazują dobitnie:

alt

Głosy sprzeciwu mówią- szpeci nasze miasto. A może Dworzec nie miał po prostu szczęścia, a nowe władze chcą dokończyć dzieło Radzieckich czerwonoarmistów? Hmm, jest co kontynuować i jest się na kim wzorować.

Na koniec jeszcze jedna ciekawa, ale jakże znamienna historia. Tutaj bohaterem jest sąsiednia Rudna. Tam o dziwo robią zupełnie odwrotnie. Choć historia pozbawiła miasteczko Ratusza i Dworca, Rajcy miejscy oba budynki pieczołowicie ODBUDOWALI(!) w ich dawnym przedwojennym kształcie. Czyli gdzie indziej można… BRAWO.

M.O.

Zdjęcia Bahnhofstrasse pochodzą z portalu:
www.lueben-damals.de
lubin.naszemiasto.pl/foto. Jarosław Lizak
Rudna: zdjęcia autora

Słowa kluczowe: lubin
Wyślij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,17889.html
Ten artykuł był czytany 510 razy.


1 komentarz

Napisz komentarz!

~Gość

Gość serwisu
#43832 | 25.03.18 14:41:55Zgłoś naruszenie netykiety/regulaminu.

Bahnhofstrasse to raczej ulica Dworcowa niż Kolejowa
Twoje imię: *
Twój komentarz: *
komentarz nie może być dłuższy niż 350 znaków
Znaczniki HTML: Wył.
BBCode: Włączone

Dostępne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreślenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez użytkowników i gości portalu są ich osobistą opinią. Redakcja oraz właściciele portalu nie biorą odpowiedzialności za komentarze odwiedzających.



Copyright © 2006-2018 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.070 sek.Lubin 1.0