Czwartek, 28 marca 2024 r.   Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 65

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Wielkanocne śniadanie tuż za rogiem! Jak uniknąć przejedzenia przy świątecznym stole? Wielkanocne śniadanie ...
Święta Wielkanocne to czas radości, spotkań rodzinnych i tradycyjnych potraw, które często stają się centrum uwagi podczas wspólnyc... »O jajach - nie tylko naukowo O jajach - nie tylko n...
Prof. Mariusz Korczyński z Katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa UPWr, o tym, dlaczego jaja powinny znaleźć się w naszym jadłospisie, kt&oacu... »Statystycznie dłuższe życie Statystycznie dłuższe ...
Tablice trwania życia są, co roku publikowane przez GUS. Co do zasady nie dotyczą one osób, które już przeszły na emeryturę. Nie ma... »Nie zatrzymał się do kontroli, uderzył w radiowóz a na koniec próbował uciec pieszo Nie zatrzymał się do k...
36-latek z powiatu wołowskiego chciał za wszelką cenę uniknąć kontroli drogowej w Ścinawie. Tamtejsi policjanci wydając mu wyraźne sygnały świetl... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...1964 Otwarcie szpitala górniczego

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
Stanie na stacji lokomotywa
Data dodania: 29 marca 2018 — Kategoria: Wiadomości

Stanie na stacji lokomotywa

Dobra wiadomość. Na starym dworcu PKP Lubin Górniczy stanie niedługo zabytkowa lokomotywa Ty2-22 jako część Muzeum Historycznego w Lubinie.

Zła wiadomość. Nie stanie obok historycznego dworca PKP w Lubinie z 1869 roku, ponieważ został potraktowany przez historię jako rudera i został wyburzony. Można tylko się domyślać, jak ładnie komponowała by się lokomotywa Ty2-22 przy odrestaurowanym historycznym dworcu, który mógłby być częścią muzeum historycznego, co sugerowaliśmy tu wielokrotnie, będąc zagorzałymi przeciwnikami wyburzania dworca.

Nie mam zamiaru być malkontentem, trudno stało się. Zawsze dworzec można zrekonstruować. Tylko czy historia odważy się zrehabilitować, czy przy pięknej lokomotywie stanie szklana budka?

Lokomotywa została zakupiona w tym roku przez magistrat Wypatrzył ją nasz niezawodny dyrektor Muzeum Historycznego w Lubinie. Lokomotywa Ty2-22 zanim stanie w Lubinie wymaga renowacji, dlatego niebawem w tym celu zostanie przetransportowana do lokomotywowni Pol-Miedź Trans w Polkowicach, a stamtąd trafi na nasz były dworzec PKP przy ulicy Odrodzenia.

Taka ciekawostka historyczna.

Parowóz został wyprodukowany przez Henschela, nr. fabr 26943 w roku 1942. Parowóz ten stał jako pomnik na stacji Wrocław Świebodzki. Kilka lat temu uderzył w niego piorun i parowóz spłonął. W tej chwili jest częściowo wyremontowany, ale brak mu tabliczek. Są tylko tabliczki na tendrze 32D43–16.

 

Budowę Dworca Kolejowego w Lubinie rozpoczęto w roku 1867, a już w 1869 nastąpiło uroczyste otwarcie. Lubin potrzebował nowoczesnego dworca, ponieważ wtedy w mieście prężnie rozwijało się wiele gałęzi przemysłu. Działała duża cukrownia, mleczarnia, tartak, wiele innych małych zakładów, a miasto posiadało wielkie koszary szwoleżerów. Budowa dworca była, więc nieodzowna.

Dworzec wybudowano na minimalnym podwyższeniu, sztucznie usypanym wzmocnieniu z tłucznia, aby umocnić teren pod tak duży budynek. A związane to było z tym, że teren, na którym miał stanąć dworzec był lekko podmokły. Technologia był klasyczna jak na środek XIX wieku i miejsce, w jakim dworzec powstawał. Dworzec wybudowano piękny, piętrowy z czerwonej cegły, z dużymi oknami, wygodnym wejściem (podwójne drzwi), oraz lekko spadzistym dachem( tutaj zaoszczędzono na materiałach- kładąc zamiast dachówki, blaszany dach na lekkiej drewnianej konstrukcji). W dworcu znajdowała się duża przestronna poczekalnia, kasy. Wyjście na perony było zadaszone – lekka drewniana konstrukcja z daszkiem z blachy. Wokół dworca posadzono krzewy pnące, oraz powieszono wiele doniczek z kwiatami. Plac przed dworcem wybrukowano, aby ułatwić dojazd dla dorożek( nie było jeszcze automobili), a na szczycie budynku powieszono zegar. Na piętrze również dla wygody pasażerów umiejscowiono Restaurację.

Pierwszy remont dworca, peronów, oraz przyległego placu wykonano ok. 1909 roku. Podwyższono wtedy perony, dobudowano budkę dróżnika, a przed dworcem na potężnie wyglądającym słupie zainstalowano potrójną lampę – oświetlającą cały teren. Hucznie otwarto Restaurację II klasy Oskara Raupacha- działała, aż do końca wojny.

Kolejny remont przeprowadzono ok. 1960 roku. Dworzec otynkowano, zmieniono wygląd okien na prostokątne, spłaszczono kształt dachu, dodano neon: „Lubin Górniczy”, w bryłę budynku w nowym miejscu wbudowano elektroniczny, komunistyczny zegar. Całkowicie zmieniono kształt wnętrza- w stylu wczesnego socjalizmu.

fot. lueben-damals.de

RS

Slowa kluczowe: lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,17907.html
Ten artykul byl czytany 658 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.009 sek.Lubin 1.0