Przedstawiamy najnowsze oferty pracy dostępne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe do pracodawc... » 15 nowych lamp zaświec...
Trwa rozbudowa oświetlenia drogowego w gminie Lubin. W miejscowości Obora na działce nr 404 oraz na działce nr 402, czyli przy ulicach Malinowej ... » Wielkanocna terrine z ...
Terrina to pierwotnie gliniany garnek z pionowymi bokami i szczelnie przylegającą pokrywką przeznaczony do gotowania lub pieczenia. Co ciekawe dz... » Najpierw ukradł taksów...
30-letni mieszkaniec gminy Ścinawa, ukradł spod jednego z lubińskich serwisów samochodowych taksówkę, która była w naprawie,... »
Data dodania: 19 czerwca 2018 — Kategoria: Wiadomości
Ustawę regulującą działalność firm bukmacherskich uchwalono w 2009 roku i pomimo iż znajdujące się w niej przepisy nie były odpowiednio skuteczne w walce z nielegalnymi bukmacherami, to ta niekorzystna sytuacja trwała aż do końcówki roku 2016, kiedy to postanowiono wprowadzić duże zmiany w obowiązującym prawie. Dzięki nowelizacji ustawy hazardowej, która zaczęła obowiązywać od kwietnia 2017 roku, poprawiła się sytuacja legalnych bukmacherów działających w Polsce. Wprowadzone zmiany sprawiły, że firmy organizujące zakłady bukmacherskie nie muszą obawiać się nielegalnej konkurencji tak bardzo, jak miało to miejsce przez ostatnie kilka lat. Niestety, wciąż jeszcze bukmacherzy bez licencji, którzy nie przestrzegają przepisów, stanowią dużą część polskiego rynku.
Jak to się zaczęło
2017 rok był rokiem przełomowym dla całej branży bukmacherskiej, w której nastąpiły największe od wielu lat zmiany. Wejście w życie nowelizacji prawa sprawiło bowiem, że sytuacja legalnie funkcjonujących w Polsce firm uległa znacznej poprawie.
Trzeba zdać sobie sprawę jak ogromnym problemem przez całe lata była obecność na polskim rynku nielegalnych bukmacherów. W poprzednich latach rynek zakładów bukmacherskich w Polsce w ponad 90% należał do nielegalnych firm, które nie stosowały się do polskich przepisów! Jak to w ogóle możliwe? Przecież 90% to ogromny odsetek, niemal cała branża, z marginalnym udziałem legalnych bukmacherów dysponujących wymaganą licencją. Nie był to więc drobny problem, gdzie mielibyśmy do czynienia z kilkuprocentową „szarą strefą”, a sytuacja była bardzo poważna i dalsze jej pogłębianie mogłoby doprowadzić wręcz do upadku polskich legalnych firm bukmacherskich. Oczywiście efekty tego zjawiska widoczne były również w budżecie państwa, do którego nie trafiała ogromna część pieniędzy z tytułu podatków, które trafiłyby tam w sytuacji, w której w Polsce działałyby tylko legalne firmy bukmacherskie, a więc takie, które otrzymały wymagane zezwolenie, a tym samym stosują się do polskiego prawa i płacą podatki w Polsce. Przyczyną takiego stanu rzeczy było nieskuteczne prawo, które nie miało dużego wpływu na poczynania zagranicznych bukmacherów, dla których polskich rynek stał otworem dzięki możliwości świadczenia usług przez Internet. Funkcjonujące w ten sposób prawo umożliwiło ogromny wzrost szarej strefy w branży bukmacherskiej, a tym samym ograniczenie przychodów osiąganych przez legalne firmy. Zagraniczni bukmacherzy uważali natomiast, że nie muszą podporządkowywać się obowiązującemu w Polsce prawu, ponieważ świadczyli usługi wyłącznie przez Internet, a miejsca siedzib ich firm znajdowały się w zupełnie innym państwie. Powodowało to ogromne nierówności w zakresie konkurencji, ponieważ polscy, legalni bukmacherzy byli zobowiązani do przestrzegania polskiego prawa. Tymczasem wysokość stawek podatkowych dla tej branży jest w Polsce dość wysoka, szczególnie w porównaniu z niektórymi krajami, które często były wybierane na miejsce siedziby zagranicznych bukmacherów, ze względu właśnie na niskie podatki, a także dość swobodne regulacje w zakresie hazardu. Polscy bukmacherzy działający legalnie nie mieli więc szans równej rywalizacji z takimi firmami, gdyż działali na znacznie mniej korzystnych warunkach. W efekcie ogromna większość graczy wybierała ofertę nielegalnych, zagranicznych bukmacherów, bo po prostu była ona korzystniejsza.
Rewolucyjne rozwiązania w znowelizowanej ustawie hazardowej
Aktualnie sytuacja wygląda już znacznie lepiej, a skuteczniejsza walka z nielegalnymi bukmacherami stała się możliwa dzięki zmianom niektórych zapisów ustawy, jakie przeprowadzono pod koniec 2016 roku.
W nowym prawie wprowadzono kilka nowych rozwiązań, które dotychczas nie były w Polsce stosowane. Wprowadzone rozwiązania sprzyjają lepszej kontroli rynku i pozwalają na eliminowanie z niego nielegalnych bukmacherów. Oto one:
· Utworzenie rejestru adresów stron internetowych firm, które próbują świadczyć usługi hazardowe na polskim rynku pomimo braku polskiej licencji,
· blokowanie na terytorium Polski stron internetowych nielegalnych bukmacherów, którzy znajdą się we wspomnianym powyżej rejestrze,
· zablokowanie nielegalnym bukmacherom możliwości korzystania z najpopularniejszych kanałów i systemów płatności internetowych.
Rejestr domen i mechanizm blokowania stron nielegalnych bukmacherów to naczynia połączone, które w połączeniu okazały się bardzo skuteczne. Rejestr ten stanowi bowiem dla firm dostarczających w Polsce Internet instrukcję, które strony internetowe należy zablokować. Dostawcy Internetu mają zaledwie 48 godzin na blokadę dodawanych do rejestru adresów, a jeśli tego nie uczynią to również mogą podlegać karze o wysokości wskazanej w ustawie.
Nie bez znaczenia okazało się także zablokowanie możliwości współpracy pomiędzy nielegalnymi bukmacherami a podmiotami obsługującymi najpopularniejsze formy płatności internetowych.
To wszystko spowodowało, że duża część nielegalnych bukmacherów sama wycofała się z polskiego rynku, podejmując decyzję o zaprzestaniu obsługi graczy zamieszkałych w Polsce. Pozostałe firmy nie posiadające polskiej licencji, zostały w Polsce zablokowane (ich strony internetowe). Choć wprowadzenie możliwości blokady niektórych stron może budzić pewne wątpliwości, to jednak rozwiązanie to wydaje się być kluczowe w walce z nielegalnym hazardem.
Efekty wprowadzenia nowelizacji ustawy hazardowej z 2016 roku:
· udział w polskim rynku nielegalnych bukmacherów znacznie zmalał,
· obroty legalnych firm – wzrost z 1,7 mld zł (2016 r.) do 3,3 mld zł (2017 r.),
· wysokość podatków odprowadzanych do budżetu państwa przez firmy bukmacherskie – wzrost z 204 mln zł do 396 mln zł (w analogicznym jak poprzednio okresie czasowym),
· liczba zablokowanych adresów stron internetowych należących do nielegalnych firm hazardowych – niemal 2.000 (stan na połowę czerwca 2018 roku).
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!