Wtorek, 02 czerwca 2020 r.   Imieniny: Erazma, Marianny, Marzanny
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 26

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>
Wypadanie włosów – przyczyny powodujące ten popularny problem mogą Cię zaskoczyć. Za głównych sprawców nadmiernego wypadania włosów uważa się stres, anemię czy złą dietę, jednak badania wykazały, że jest to także częsta przypadłość osób, u których wykryto zaburzenia hormonalne.





Wiadomości z Lubina
W lubińskim ZOO kolejna ornitologiczna ciekawostka! W lubińskim ZOO kolejn...
Pawie żyjące wolno na terenie zoo doczekały się potomstwa. Czwórka piskląt, razem z mamą, przebywa obecnie w wolierze sąsiadującej z żuraw... »Konkurs fotograficzny rozstrzygnięty Konkurs fotograficzny ...
Ponad czterdzieści zdjęć wpłynęło na konkurs fotograficzny „Zostaję w domu, nie nudzę”. Komisja konkursowa miała twardy orzech do zgr... »Dwie nietrzeźwe kierujące. Jedna z nich wpadła, bo jechała za szybko. Dwie nietrzeźwe kieruj...
Mieszkanka Lubina w wieku 36 lat, kierując samochodem osobowym marki Audi, jechała za szybko, więc została zatrzymana przez policjant&oac... »Koniec roku szkolnego: Jak będzie wyglądało rozdanie świadectw? Koniec roku szkolnego:...
O formie i terminie wydania uczniom świadectwa zdecyduje dyrektor szkoły. Może ustalić odbiór świadectw w trybie indywidualnym, może wyzna... »

» archiwum wiadomości

Magazyn elubin.pl



polec prawnika.pl

silesianseo.pll











Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale
Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...03-05.09.1999 Podczas Dni Lubina zorganizowano plener ceramiczny "Świeżo wypalone". Przedstawiono prace dzieci i młodzieży działających przy pracowni ceramicznej przy fundacji im. brata Alberta oraz pracowni ceramicznej przy MDK w Lubinie

Pogoda
YoWindow.com
Wybrane wiadomości
Wiadomości z Lubina i okolic

#KGHM testuje elektryczne auto
Data dodania: 30 października 2019 — Kategoria: Wiadomości

#KGHM testuje elektryczne auto

Wprowadzenie aut elektrycznych do kopalń i stopniowe zastąpienie nimi samochodów spalinowych rozważa zarząd KGHM Polska Miedź S.A. Długość podziemnych wyrobisk wraz z siecią dróg we wszystkich kopalniach KGHM to około 2 tys. kilometrów. Przemierza je 300 samochodów terenowych. Każdy pokonuje średnio 130 km na dobę. Zmiana floty może przynieść spółce wymierne oszczędności oraz korzyści ekologiczne.

Pod kątem nowego projektu Elektromobilność, miedziowy gigant rozpoczął testy Sokoła 4x4, elektrycznego auta terenowego dostarczonego przez polską firmę, znaną m.in. z przygotowania wozów do rajdu Dakar. Samochód był do tej pory sprawdzany w kopalniach odkrywkowych, straży granicznej i służbach leśnych, teraz rozpoczął jazdę po wymagającym terenie zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”.

 Po testach sprawdzających wszystkie techniczne parametry auta nasi inżynierowie określą jaki jest rzeczywisty potencjał tego pojazdu i jego przydatność dla nas – podkreślił Radosław Stach, wiceprezes zarządu ds. produkcji KGHM Polska Miedź S.A.

 Ze względu na trudne warunki oraz zróżnicowanie terenu to idealne miejsce do testowania prototypu. Sprawdzamy, jak działa napęd elektryczny na wzniesieniach, jak szybko się ładuje, jak działa odzysk energii. Zauważyliśmy, że podczas zjazdu z koron zbiornika samochód praktycznie nie wymaga użycia hamulców, właśnie wtedy jest odzyskiwana energia i baterie się ładują – tłumaczy Przemysław Nowak, dyrektor naczelny Zakładu Hydrotechnicznego.

Samochód zbudowany jest na nadwoziu land rovera defendera, modelu od lat używanego do transportu w kopalniach KGHM. Polskim wkładem jest system do zarządzania pracą jego podzespołów tzw. EVACT (Electric Vehicle Acquisition and Control Technology). Moduł sterujący pracą napędu nadzoruje działanie silnika, falownika i akumulatorów. Te ostatnie ukryto w podłodze, co wymagało modyfikacji nadwozia i ramy. Sokół może przejechać na jednym ładowaniu ok. 200 km. Ze względu na konstrukcję oraz charakter pracy, napędy elektryczne górują nad silnikami spalinowymi.

– Testowany pojazd ma moc 220 kW, oraz moment obrotowy 350 Nm, co w porównaniu do diesli powoduje, że jest „dostępny” praktycznie od startu. To daje mu istotną przewagę w warunkach terenowych, takich jak wyrobiska podziemne. Ponadto silnik elektryczny waży zaledwie 20 kilogramów. Kolejny parametr warty uwagi to zdolność do pokonywania wzniesień o pochyleniu nawet do 45 stopni – podkreślił Wojciech Sygnatowicz, główny inżynier Wydziału Badań i Rozwoju KGHM.

W miedziowych kopalniach samochody terenowe służą do transportu ludzi i materiałów i w zależności od kopalni, przemierzają one od kilkudziesięciu do ponad 300 kilometrów dziennie. Konwersja auta klasycznego na elektryczne wpisuje się w projekt elektromobilności oraz Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ).

– To kolejny krok w stronę zmniejszania emisji spalin, poprawy warunków pracy w wyrobiskach podziemnych oraz poprawy ochrony środowiska. Potencjalnie to także duże oszczędności dla firmy – mówi Adam Bugajczuk, wiceprezes KGHM ds. rozwoju.

Próby praktycznego wykorzystania modelu elektrycznego auta to pierwszy etap projektu, w ramach którego planuje się testowanie różnych typów maszyn górniczych z napędami elektrycznymi i określenie ich wpływu na produkcję górniczą, infrastrukturę energetyczną czy organizację pracy w oddziałach górniczych. Projekt elektromobilności wpisuje się w Strategię KGHM, która stawia na #4E, czyli Elastyczność, Efektywność, Ekologię, oraz E-Przemysł.

Słowa kluczowe: lubin KGHM
Wyślij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,20248.html
Ten artykuł był czytany 264 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imię: *
Twój komentarz: *
komentarz nie może być dłuższy niż 350 znaków
Znaczniki HTML: Wył.
BBCode: Włączone

Dostępne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreślenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez użytkowników i gości portalu są ich osobistą opinią. Redakcja oraz właściciele portalu nie biorą odpowiedzialności za komentarze odwiedzających.


Copyright © 2006-2020 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.029 sek.Lubin 1.0