Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.   Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 95

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Efektywna produkcja i inwestycje – KGHM opublikował raport z wynikami za 2023 rok Efektywna produkcja i ...
Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, niestabilnych cen na rynku surowców oraz wysokiej presji kosztów, w KGHM w 2023 roku ... »Samorząd Województwa Dolnośląskiego uruchamia nowe projekty skierowane do uczniów dolnośląskich szkół podstawowych oraz przyszłych maturzystów. Samorząd Województwa D...
Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... »Otwarcie sezonu turystycznego na Dolnym Śląsku  27-28 kwietnia 2024 Głogów, Bulwar Nadodrzański Startujemy od godz. 11:00 Otwarcie sezonu turyst...
Już niebawem, w ostatni weekend kwietnia, tuż przed długim weekendem majowym na Bulwarze Nadodrzańskim w Głogowie odbędzie się trzecia edycja Otw... »Helios Anime przedstawia:  „Spy x Family Code: White” Helios Anime przedstaw...
Helios zaprasza wszystkich fanów anime na film zrealizowany na podstawie bestsellerowej mangi. „Spy x Family Code: White” to p... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...komputerowa gra polskiego studia Metropolis Software Gorky 17 rozgrywa się w zniszczonym Lubinie?

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
Historia Dworca Kolejowego w Lubinie
Data dodania: 05 września 2020 — Kategoria: Wiadomości

Historia Dworca Kolejowego w Lubinie

Po dworcu PKP dziś pozostały perony i płot. Ale ma piękną, sięgającą dwa wieki wstecz historię! 

 

Wypadałoby, więc w kilku słowach przedstawić jego historię…

 

Kleinbahnstrecke Kotzenau-Lüben(kolej z Lubina do Chocianowa) miała następujące przystanki: Kotzenau - Kąt - Groß Kotzenau (stacja Charlottenthal) - Seebnitz - Braunau - Niedergläsersdorf - Obergläsersdorf - Mittel-Oberau - Ober-Oberau - Lüben[/caption]

Budowę Dworca Kolejowego w Lubinie rozpoczęto w roku 1867, a już w 1869 nastąpiło uroczyste otwarcie. Lubin potrzebował nowoczesnego dworca, ponieważ wtedy w mieście prężnie rozwijało się wiele gałęzi przemysłu. Działała duża cukrownia, mleczarnia, tartak, wiele innych małych zakładów, a miasto posiadało wielkie koszary szwoleżerów. Budowa dworca była, więc nieodzowna.

Stacja Lüben, widziana z boku miasta. Zbudowany w 1869 roku.[/caption]

Dworzec wybudowano na minimalnym podwyższeniu, sztucznie usypanym wzmocnieniu z tłucznia, aby umocnić teren pod tak duży budynek. A związane to było z tym, że teren, na którym miał stanąć dworzec był lekko podmokły. Technologia był klasyczna jak na środek XIX wieku i miejsce, w jakim dworzec powstawał. Dworzec wybudowano piękny, piętrowy z czerwonej cegły, z dużymi oknami, wygodnym wejściem (podwójne drzwi), oraz lekko spadzistym dachem( tutaj zaoszczędzono na materiałach- kładąc zamiast dachówki, blaszany dach na lekkiej drewnianej konstrukcji). W dworcu znajdowała się duża przestronna poczekalnia, kasy. Wyjście na perony było zadaszone – lekka drewniana konstrukcja z daszkiem z blachy. Wokół dworca posadzono krzewy pnące, oraz powieszono wiele doniczek z kwiatami. Plac przed dworcem wybrukowano, aby ułatwić dojazd dla dorożek ( nie było jeszcze automobili), a na szczycie budynku powieszono zegar. Na piętrze również dla wygody pasażerów umiejscowiono Restaurację.

Po prawej stronie znajduje się hotel Prinz Wilhelm. Widoki od strony kolejowej.[/caption]

Pierwszy remont dworca, peronów, oraz przyległego placu wykonano ok. 1909 roku. Podwyższono wtedy perony, dobudowano budkę dróżnika, a przed dworcem na potężnie wyglądającym słupie zainstalowano potrójną lampę – oświetlającą cały teren. Hucznie otwarto Restaurację II klasy Oskara Raupacha- działała, aż do końca wojny.

Kolejny remont przeprowadzono ok. 1960 roku. Dworzec otynkowano, zmieniono wygląd okien na prostokątne, spłaszczono kształt dachu, dodano neon: „Lubin Górniczy”, w bryłę budynku w nowym miejscu wbudowano elektroniczny, komunistyczny zegar. Całkowicie zmieniono kształt wnętrza- w stylu wczesnego socjalizmu.

http://www.lueben-damals.de/kleinbahn.html
http://lubin-nasza-przyszloscia.pl

Autor:Marcin Owczarek (2011r.)

Stacja Lüben około 1910 r. Jedyna znana mapa wydawnictwa Friedrich Kirchner, Papier- & Buchhandlung Lüben.[/caption][caption id="attachment_22882" align="alignnone" width="800"] 1941 Widok z dolnej stacji Bahnhofstraße na dworzec. Elektryczne latarnie zastąpiły lampy gazowe.[/caption]

Dzięki Wolfgangowi Wersichowi na zdjęcie oddziału żołnierzy na dworcu kolejowym w Lüben. Niestety bez dodatkowych informacji. Niemniej jednak wpisany został pismo polowe z 8 października 1943 r. Z Günter Stegmann (urodzony w 1923 r. W Berlinie, 1943 r. Do Fliegerausbildung w Lüben).[/caption]

Czytajcie także:

http://magazyn.elubin.pl/linia-kolejowa-nr-319-lubin-gorniczy-chocianow/

 

Slowa kluczowe: lubin dworzec
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,21385.html
Ten artykul byl czytany 342 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.013 sek.Lubin 1.0