Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, niestabilnych cen na rynku surowców oraz wysokiej presji kosztów, w KGHM w 2023 roku ... » Samorząd Województwa D...
Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... » Otwarcie sezonu turyst...
Już niebawem, w ostatni weekend kwietnia, tuż przed długim weekendem majowym na Bulwarze Nadodrzańskim w Głogowie odbędzie się trzecia edycja Otw... » Helios Anime przedstaw...
Helios zaprasza wszystkich fanów anime na film zrealizowany na podstawie bestsellerowej mangi. „Spy x Family Code: White” to p... »
Data dodania: 05 września 2020 — Kategoria: Wiadomości
Po dworcu PKP dziś pozostały perony i płot. Ale ma piękną, sięgającą dwa wieki wstecz historię!
Wypadałoby, więc w kilku słowach przedstawić jego historię…
Kleinbahnstrecke Kotzenau-Lüben(kolej z Lubina do Chocianowa) miała następujące przystanki: Kotzenau - Kąt - Groß Kotzenau (stacja Charlottenthal) - Seebnitz - Braunau - Niedergläsersdorf - Obergläsersdorf - Mittel-Oberau - Ober-Oberau - Lüben[/caption]
Budowę Dworca Kolejowego w Lubinie rozpoczęto w roku 1867, a już w 1869 nastąpiło uroczyste otwarcie. Lubin potrzebował nowoczesnego dworca, ponieważ wtedy w mieście prężnie rozwijało się wiele gałęzi przemysłu. Działała duża cukrownia, mleczarnia, tartak, wiele innych małych zakładów, a miasto posiadało wielkie koszary szwoleżerów. Budowa dworca była, więc nieodzowna.
Stacja Lüben, widziana z boku miasta. Zbudowany w 1869 roku.[/caption]
Dworzec wybudowano na minimalnym podwyższeniu, sztucznie usypanym wzmocnieniu z tłucznia, aby umocnić teren pod tak duży budynek. A związane to było z tym, że teren, na którym miał stanąć dworzec był lekko podmokły. Technologia był klasyczna jak na środek XIX wieku i miejsce, w jakim dworzec powstawał. Dworzec wybudowano piękny, piętrowy z czerwonej cegły, z dużymi oknami, wygodnym wejściem (podwójne drzwi), oraz lekko spadzistym dachem( tutaj zaoszczędzono na materiałach- kładąc zamiast dachówki, blaszany dach na lekkiej drewnianej konstrukcji). W dworcu znajdowała się duża przestronna poczekalnia, kasy. Wyjście na perony było zadaszone – lekka drewniana konstrukcja z daszkiem z blachy. Wokół dworca posadzono krzewy pnące, oraz powieszono wiele doniczek z kwiatami. Plac przed dworcem wybrukowano, aby ułatwić dojazd dla dorożek ( nie było jeszcze automobili), a na szczycie budynku powieszono zegar. Na piętrze również dla wygody pasażerów umiejscowiono Restaurację.
Po prawej stronie znajduje się hotel Prinz Wilhelm. Widoki od strony kolejowej.[/caption]
Pierwszy remont dworca, peronów, oraz przyległego placu wykonano ok. 1909 roku. Podwyższono wtedy perony, dobudowano budkę dróżnika, a przed dworcem na potężnie wyglądającym słupie zainstalowano potrójną lampę – oświetlającą cały teren. Hucznie otwarto Restaurację II klasy Oskara Raupacha- działała, aż do końca wojny.
Kolejny remont przeprowadzono ok. 1960 roku. Dworzec otynkowano, zmieniono wygląd okien na prostokątne, spłaszczono kształt dachu, dodano neon: „Lubin Górniczy”, w bryłę budynku w nowym miejscu wbudowano elektroniczny, komunistyczny zegar. Całkowicie zmieniono kształt wnętrza- w stylu wczesnego socjalizmu.
http://www.lueben-damals.de/kleinbahn.html
http://lubin-nasza-przyszloscia.pl
Autor:Marcin Owczarek (2011r.)
Stacja Lüben około 1910 r. Jedyna znana mapa wydawnictwa Friedrich Kirchner, Papier- & Buchhandlung Lüben.[/caption][caption id="attachment_22882" align="alignnone" width="800"] 1941 Widok z dolnej stacji Bahnhofstraße na dworzec. Elektryczne latarnie zastąpiły lampy gazowe.[/caption]
Dzięki Wolfgangowi Wersichowi na zdjęcie oddziału żołnierzy na dworcu kolejowym w Lüben. Niestety bez dodatkowych informacji. Niemniej jednak wpisany został pismo polowe z 8 października 1943 r. Z Günter Stegmann (urodzony w 1923 r. W Berlinie, 1943 r. Do Fliegerausbildung w Lüben).[/caption]
Czytajcie także:
http://magazyn.elubin.pl/linia-kolejowa-nr-319-lubin-gorniczy-chocianow/
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!