Czwartek, 28 marca 2024 r.   Imieniny: Anieli, Renaty, Kastora
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 71

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Wielkanocne śniadanie tuż za rogiem! Jak uniknąć przejedzenia przy świątecznym stole? Wielkanocne śniadanie ...
Święta Wielkanocne to czas radości, spotkań rodzinnych i tradycyjnych potraw, które często stają się centrum uwagi podczas wspólnyc... »O jajach - nie tylko naukowo O jajach - nie tylko n...
Prof. Mariusz Korczyński z Katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa UPWr, o tym, dlaczego jaja powinny znaleźć się w naszym jadłospisie, kt&oacu... »Statystycznie dłuższe życie Statystycznie dłuższe ...
Tablice trwania życia są, co roku publikowane przez GUS. Co do zasady nie dotyczą one osób, które już przeszły na emeryturę. Nie ma... »Nie zatrzymał się do kontroli, uderzył w radiowóz a na koniec próbował uciec pieszo Nie zatrzymał się do k...
36-latek z powiatu wołowskiego chciał za wszelką cenę uniknąć kontroli drogowej w Ścinawie. Tamtejsi policjanci wydając mu wyraźne sygnały świetl... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...31.08.1982 roku w Lubinie podczas demonstracji przeciwko stanowi wojennemu od kul ZOMO zginęły 3 osoby a kilkadziesiąt zostało rannych?

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
MDK. Gitariada lubińska – wycieczka archeologiczna (12) W bębniarskim rytmie
Data dodania: 08 października 2020 — Kategoria: Wiadomości

MDK. Gitariada lubińska – wycieczka archeologiczna (12) W bębniarskim rytmie

W latach 2004-2005 w Lubinie dało się zauważyć pewne wzmożenie światową modą gry na bębnach. Na ulicach naszego miasta nie rzadko można było spotkać pojedyncze osoby z bębnem pod pachą; sklep muzyczny PIANOFORTE notował wyraźny wzrost zakupu bębnów (w szczególności djembe); wieczorami w parkach, na placykach, trawnikach grupki osób wystukiwały na swoich bębenkach różne rytmy, komunikując się w ten sposób ze sobą na odległość… Zaktywizowało się również lokalne środowisko bębniarskie, głównie za sprawą działalności upowszechniającej Przemysława Tryniszewskiego (lokalnego propagatora gry na bębnach, założyciela grup bębniarskich Djemboluby i Khatarsis Aves).

Między innymi te fakty sprawiły, że od 2005 roku integralną częścią zajęć gitarowych w Młodzieżowym Domu Kultury stały się ćwiczenia rytmiczne i zabawy relaksacyjne, prowadzone na instrumentach perkusyjnych. Zakupione ze środków Rady Rodziców przy MDK instrumenty (tamburyn, djembe, conga, bongosy) stanowiły atrakcyjne i pożyteczne urozmaicenie nauki gry na gitarze. Uczestnicy zajęć gitarowych zapoznawali się z podstawowymi sposobami wydobywania dźwięków perkusyjnych, rytmizowali melodie znanych utworów muzycznych, uczyli się rytmów stosowanych w grze gitarowej, rozwijali poczucie rytmu muzycznego i koordynację ruchową oraz uczyli się gry na gitarze z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych (m.in. na koncertach „Piano-Forte i Przyjaciele”).

Lubińska Grupa Bębniarska (2008)

W 2007 roku zaproszenie do współpracy i współdziałania z emdekowskim kołem gitarowym przyjął Przemysław Tryniszewski.

W 2007 r. w MDK pojawił się Przemysław Tryniszewski – 27-letni, kreatywny, niesamowicie uzdolniony artystycznie lubinianin. Młody człowiek od razu dał się poznać jako twórcza, o wielu talentach artystycznych osoba i… bardzo niespokojna dusza, dość zdystansowana do świata realnego… Wiedziałem, że Przemek występował solo bądź grupowo – zajmował się pokazami baniek mydlanych, teatralno-ruchowym tańcem z ogniem (fire show) i koncertami muzycznymi. Grał na bębnach, na gitarze i gitarze basowej w kilku zespołach. Śpiewał, tańczył, pisał teksty, projektował wnętrza i ogrody, malował rysował, fotografował, wycinał szablony – wykonywał ręcznie dzieła sztuki z naturalnych surowców organizując warsztaty koralikowe. Chodził na szczudłach, jeździł na monocyklu (cyrkowym rowerku jednokołowym). Lubił pobawić się w recytowanie, kabaret, taniec z elementami teatralnymi, żonglerkę, grę w poi, w inicjowanie akcji plastycznych itp.

W pierwszym etapie współpracy w MDK powstała nowa grupa bębniarska Przemka (Lubińska Grupa Bębniarska), która zaliczyła kilka udanych koncertów solowych oraz występy z Grupą Jamową i grupą Simple Duo w ramach koncertów „Piano-Forte i Przyjaciele” a także Lubińskich Prezentacji Artystycznych LuPA. Dalszy jej rozwój został jednak zatrzymany, ze względu na brak możliwości finansowych po stronie MDK do zaangażowania fachowca prowadzącego stałe zajęcia szkoleniowe oraz... ze względu na rychły wyjazd Przemka z Lubina...

W tym samym 2007 r. odnowiona została współpraca MDK z Orkiestrą Rivendell braci Rogińskich.

Dla przypomnienia (z materiałów dostępnych w sieci)

Ocalić od zapomnienia – Orkiestra Rivendell – Ambasador Kulturalny Lubina ?

W 2008 roku minęło 15 lat pracy artystyczno-społecznej najwybitniejszej grupy muzycznej w historii Lubina (Kamila i Konrada Rogińskich). I co ? Jak postrzegany i dostrzegany jest zespół w naszym środowisku ? Czy nie jest może tak, że Orkiestra Rivendell znana i doceniana jest o wiele lepiej w Polsce i za granicą, niż w Lubinie ? [koncertowała już wtedy w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Danii, Hiszpanii, Włoszech, Turcji.]

Rzadko się zdarza, aby młody zespół z miasta, które pod względem kulturalnym trudno porównać z wielkimi centrami kulturalnymi, zdobył uznanie nie tylko publiczności, ale także osób zawodowo zajmujących się sztuką. Dla ekspertów muzycznych zespół Rivendell już w latach 90-tych był jedynym profesjonalnym zespołem Lubina, jednym z najlepszych zespołów polskiej sceny folkowej i formacją awangardową dla „nowej kultury polskiej”. Znalazł swoje miejsce w „Encyklopedii Polskiej Muzyki Folkowej” (autorstwa Wojciecha Ossowskiego) jako znaczące zjawisko kulturowe.

Co prawda w 1999 roku Konrad Rogiński został w Lubinie doceniony, ale tylko przez Młodzieżową Radę Miasta Lubina (otrzymał wtedy „Młodzieżową Nagrodę Roku”). Ale poza tym u nas bywało tak, że koncerty na naszym terenie załatwiane były via Warszawa (zamawiane przez warszawskich impresariów); w budżecie miasta nie znajdowano środków finansowych w kwocie 500 zł, by zwrócić koszty podróży do Łodzi dla dwóch naszych wówczas eksportowych grup muzycznych (Rivendell i Percival Schuttenbach) na wieloetapowy I Krajowy Konkurs Promocji Artystycznych, w którym odniosły spektakularny sukces; ani nie można było uzyskać podobnego wsparcia w przygotowaniach do występu grupy zakwalifikowanej do koncertu debiutów Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu.

W 2002 r. jedno z mikrośrodowisk muzycznych Lubina wraz z Lubińskim Porozumieniem na Rzecz Edukacji Muzycznej „Piano-Forte” przeprowadziło spontaniczną akcję promującą Orkiestrę Rivendell do Nagrody Miasta Lubina (prezentacja dokonań grupy podczas różnych imprez plenerowych, zbiórka ok. 1000 podpisów poparcia wśród mieszkańców Lubina i okolicznych miejscowości, próby zainteresowania mediów, specjalny apel wystosowany do radnych Rady Miejskiej w Lubinie decydującej o wyborze Laureata Nagrody). W ostatecznym głosowaniu kandydatura Rivendella nie spotkała się z poparciem chociażby jednego radnego!? I o czym to może świadczyć ?

Lubińskie Warsztaty Bębniarskie (2007-2008)

Dzięki ponownie nawiązanej współpracy z Orkiestrą Rivendell oraz pozyskanym grantom ze Starostwa Powiatowego (w ramach konkursu ofert na projekty związane z organizacją zajęć pozalekcyjnych w jednostkach oświatowych Powiatu Lubińskiego), w MDK udało się zrealizować dwie edycje zajęć warsztatowych (w 2007 i 2008 r.). W warsztatach, które prowadzili bracia Kamil i Konrad Rogińscy, udział wzięło 60 adeptów sztuki bębniarskiej z Lubina i okolicznych miejscowości (Górzycy, Krzeczyna Wielkiego, Miłoradzic, Ścinawy, Tymowej), w tym kilkunastu uczestników zajęć gitarowych.

Charakterystyka warsztatów bębniarskich

W celu przeprowadzenia warsztatów Kamil i Konrad Rogińscy udostępniali szeroki wachlarz instrumentów etnicznych z prywatnych zbiorów, swoje materiały i narzędzia do strojenia i bieżącej konserwacji.

Nasze, lubińskie warsztaty rozpoczynały się od wspólnych przygotowawczych ćwiczeń rytmicznych realizowanych na różnych etnicznych instrumentach perkusyjnych braci Rogińskich (conga, darbuka, djembe, dundun, grzechotki, sabar, table, tamburin, timbalesy, tofy, shaker). Na wstępie prowadzący warsztaty dokonali rozpoznania możliwości poszczególnych uczestników i przydzielali odpowiednie instrumenty. W następnym etapie demonstrowali podstawy techniki gry na poszczególnych instrumentach, zwracali uwagę na konieczność słuchania innych grających oraz na samokontrolę emocjonalną podczas gry. Stopniowo uczestnicy warsztatów ćwiczyli coraz bardziej rozbudowane frazy rytmiczne (rytmy kombinowane przy podziale uczestników na sekcje 4-5 instrumentów – łączenie rytmów cząstkowych granych przez poszczególne sekcje w dłuższe schematy rytmiczne). Tym sposobem w ramach 5-dniowych zajęć warsztatowych dzieci, młodzież i dorośli m.in. zdobywali podstawowe umiejętności gry na całym wachlarzu instrumentów perkusyjnych. Uczyli się technik gry, profesjonalnego wydobywania brzmienia z instrumentu oraz rytmów afrykańskich, kubańskich, azjatyckich.

Prowadzący warsztaty, prezentując materiały i narzędzia do strojenia i bieżącej konserwacji bębnów, przekazywali ogólną wiedzę na temat sposobów wytwarzania, strojenia, naprawy i konserwacji wybranych instrumentów etnicznych; udzielali indywidualnych porad praktycznych, pomagali w wyborze i zakupie instrumentu oraz w ukierunkowaniu zainteresowań początkujących i nie zdecydowanych.

W trakcie powarsztatowych rozmów z braćmi Rogińskimi pojawił się pomysł zorganizowania, we współpracy z MDK, I Festiwalu Instrumentów Etnicznych.

I Dolnośląski Festiwal Instrumentów Etnicznych (2008)

Ambitny projekt edukacyjny opracowany przez braci Rogińskich i Ericka Alirę (tancerza i choreografa pochodzącego z Burkina Faso), zakładał realizację 4 podprojektów, tzn. warsztatów bębniarskich, pracowni instrumentów dętych i perkusyjnych, wystawy instrumentów etnicznych (będących w dyspozycji Orkiestry Rivendell) oraz przegląd zespołów multiinstrumentalnych.

Skuteczne przeprowadzenie projektu w tamtych realiach lubińskich okazało się jednak niemożliwe…

Możliwy był za to specjalny koncert multimedialny, który Orkiestra Rivendell na 15-lecie swojej działalności twórczej, zagrała w CK Muza. Muzykom towarzyszyła Wrocławska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Marzeny Diakun. Koncert poprowadził Józef Broda – jeden z najpopularniejszych propagatorów kultury ludowej w Polsce. Poza tym utalentowani Lubinianie nadal realizowali swoje projekty artystyczne, również poza miastem (m.in. udziałem w licznych programach TVP, dziesiątkach koncertów estradowych w renomowanych salach koncertowych, występach z Ocelotem, na scenach teatralnych oraz w markowych festiwalach krajowych i europejskich, prowadzeniem autorskiego programu „Instrumentariumna kanale TVP Kultura)...

cdn.

Andrzej Ossowski

Slowa kluczowe: lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,21508.html
Ten artykul byl czytany 302 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.009 sek.Lubin 1.0