Sobota, 20 kwietnia 2024 r.   Imieniny: Agnieszki, Czesława, Amalii
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 69

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Największy akademik UPWr otwarty po remoncie - europejski standard kwaterowanie studentów Największy akademik UP...
Po trwającym trzy lata kompleksowym remoncie, UPWr otwiera swój największy Dom Studencki „Arkę”. Na studentów czekają p... »KGHM liderem wśród światowych producentów srebra KGHM liderem wśród świ...
Górniczy gigant z Zagłębia Miedziowego utrzymał pierwszą lokatę w zestawieniu „największych kopalń srebra na świecie” w rankin... »Oferty pracy PUP Lubin Oferty pracy PUP Lubin...
Przedstawiamy najnowsze oferty pracy dostępne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe do pracodawc... »„Back to Black. Historia Amy Winehouse” – biografia ikony muzyki w kinach Helios „Back to Black. ...
Sieć kin Helios zaprasza na film przybliżający losy jednej z największych gwiazd muzyki XXI wieku – Amy Winehouse. Jej głos, twó... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...1995 Lubin otrzymał nagrodę i tytuł "Miasta bez barier"

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
Co z tym Rynkiem?
Data dodania: 09 sierpnia 2021 — Kategoria: Wiadomości

Co z tym Rynkiem?

W Lubinie co jakiś czas powraca temat rewitalizacji miejscowego Rynku. W planie zagospodarowania przestrzennego zostało to zapisane m.in. jako „dążenie do likwidacji zabudowy punktowej” (4 bloków mieszkalnych) oraz „zalecenie wykreowania placu z odbudowaną pierzeją północno-zachodnią i południowo-wschodnią”.

W związku z tym w prasie lokalnej (i nie tylko) co kilka lat lansowane są coraz to nowe pomysły władzy samorządowej na tę rewitalizację.

-W 2011 r. likwidacja zabudowy punktowej (wyburzenie 4 rzeczonych bloków mieszkalnych) miałaby na celu odsłonięcie zabytkowego kościoła, co miałoby chyba stanowić formę jego ochrony (zgodnie z zapisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami). Szacunek dla pomysłodawców i zachwyt dla tej koncepcji wyraziła wówczas m.in. Katarzyna Komar-Michalczyk z Fundacji Hereditas, która zajmuje się ochroną zabytków. Zatroskana o zabytkową substancję historyk sztuki o mieszkańcach tych bloków nie napisała nic…

-W 2017 r. wyburzenie 4 bloków mieszkalnych wpisywano w inną koncepcję władzy zakładającą odtworzenie historycznego staromiejskiego traktu kupieckiego. Ponieważ miała to być droga przechodząca właśnie przez rynek, miasto zamierzało skorzystać z tzw. specustawy drogowej i dzięki temu uzyskać możliwość wywłaszczenia mieszkańców oraz wyburzenia ich bloków okalających tenże rynek.

-Gdy zamiar oparcia działań na zapisach ustawy o ochronie zabytków i wykorzystanie specustawy drogowej okazało się chybionym pomysłem, pojawiły się nowe. Najpierw nieoficjalnie zaistniał zdumiewający pomysł wyburzenia bloków dla – jak się wydaje - realizacji inwestycji celu publicznego, którym miało być stworzenie w tym miejscu placu parkingowego dla samochodów urzędników i petentów ratusza oraz mieszkańców rynku.

-W 2021 r. zdaje się, ze pomysłem na wyburzenie bloków nadal pozostaje realizacja inwestycji celu publicznego, tzn. wybudowanie kamieniczek stylizowanych na dawną zabudowę tego fragmentu miasta.

  • Co ciekawe, stare fotografie uwidaczniają, że dawne kamieniczki zasłaniały zabytkowy kościół zdecydowanie bardziej niż te dzisiejsze 4 punktowce. Wraz z planowanymi wybudowaniem 4-kondygnacjowych kamieniczek stylizowanych na dawną zabudowę Rynku lansowany pierwotnie pomysł odsłonięcia kościoła przestał być trendy...

Obecnie władze samorządowe są na etapie - jak można wyczytać w mediach - porozumiewania się z poszczególnymi lokatorami, którzy wyrażają chęć sprzedaży swoich mieszkań, tj. wykupowania mieszkań (ich wyceny i podpisywania aktów notarialnych). Przedstawiciele samorządowców - jak wieść gminna niesie - proponują mieszkańcom odszkodowanie, które w założeniu ma spełniać znamiona utraconych praw właścicielskich (wykup ich mieszkań lub ewentualnie odszkodowanie w postaci nieruchomości zamiennej).

W związku z tym mieszkańcy bloków zadają sobie dwa pytania:

1. Czy i na ile te proponowane wyceny mieszkań (wartości rynkowej mieszkań) dokonywane przez rzeczoznawców rzeczywiście spełniają znamiona utraconych praw właścicielskich - uwzględnią również wycenę gruntu, wartość sentymentalną mieszkań oraz ich wyposażenie?

2. Czy i na ile proponowane odszkodowanie w postaci nieruchomości zamiennej (inne mieszkanie w innym położeniu i o innym standardzie) również spełnią znamiona utraconych praw właścicielskich?

  • -Wycena mieszkania przez rzeczoznawcę zawsze odnosi się do wartości rynkowej i opiera się na szeregu czynników, wśród których do najważniejszych należy porównanie podobnych ofert w okolicy. Ekspert dodatkowo bierze pod uwagę lokalizację mieszkania, jego metraż, stan techniczny, stan prawny, roku budowy, rozkład pomieszczeń, standard wykończenia, wysokość czynszu czy przeznaczenie w planie miejscowym zagospodarowania terenu.
  • -Najczęściej stosowanym sposobem wyceny wartości danej powierzchni ziemi (dokonywanej również przez rzeczoznawcę) jest porównanie cen wolnorynkowych transakcji sprzedaży podobnych nieruchomości gruntowych, które miały miejsce w najbliższej okolicy. Przy wycenie gruntu pod 4 blokami pozostaje więc porównanie jej z dokonaną wyceną transakcji sprzedaży tego skrawka ziemi, na którym zlokalizowany był kiosk z dewocjonaliami, i na którym jeszcze w wakacje ma ruszyć wznoszenie budynku mieszkalno-usługowego, nawiązującego do starej zabudowy rynku.

Mieszkańcy bloków zadają sobie jeszcze jedno, fundamentalne pytanie:

Czy w ogóle wykreowanie placu z odbudowaną pierzeją północno-zachodnią i południowo-wschodnią jest inwestycją celu publicznego?

Problem w tym, że z bogatego orzecznictwa sądowego wynika wprost, iż to lubińskie zamierzenie rewitalizacyjne ma się nijak do inwestycji celu publicznego. Co do zasady bowiem, cel publiczny musi zostać określony w ustawie – albo w ustawie o gospodarce nieruchomościami, albo w innej ustawie. Każde zamierzenie inwestycyjne, które ma służyć społeczeństwu bez względu na szczebel, powinno wynikać z katalogu zawartego w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami (i nie może być interpretowane rozszerzająco) lub innej ustawy, w której tego rodzaju inwestycja jest uznana za cel publiczny – to lubińskie zamierzenie nie wynika wprost ani z tego katalogu, ani z innych ustaw.

  • 1.Interpretacja pojęcia celu publicznego w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, które przeniesione zostaje także na regulację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, prowadzi do wniosku, iż mamy tutaj do czynienia z katalogiem zamkniętym. Oznacza to, iż art. 6 u.o.g.n. zawiera listę celów publicznych, która nie może zostać poszerzona na drodze wykładni. W katalogu tym znajdują się, co prawda pewne "furtki" interpretacyjne, takie jak klauzula obronności państwa czy bezpieczeństwa publicznego, jednak i one muszą one być tłumaczone w sposób zwężający, opierając się na przepisach innych ustaw, zgodnie z ratio legis art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, którym jest stworzenie wyraźnie oznaczonej liczby przypadków stosowania terminu "celu publicznego".
  • 2. Coś, co nie zostało jednoznacznie wskazane w żadnej z ustaw jako cel publiczny, celem publicznym nie jest (uchwała SN III CZP 46/03 z 17.07.2003 r.).
  • 3. Nie każde zamierzenie, którego rezultat dałoby się nawet zakwalifikować jako "dotyczący ogółu, służący ogółowi ludzi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich; ogólny, powszechny, społeczny, nieprywatny", może być uznane za cel publiczny w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, lecz tylko takie, które mieści się w katalogu celów publicznych zawartym w art. 6 u.o.g.n. lub zostało w innej ustawie uznane za cel publiczny”. Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2018 r. - II OSK 1179/16
  • 4.WSA w Szczecinie: „celem publicznym może być tylko cel expressis verbis wyrażony w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, a charakter celu publicznego nie zależy od powszechnego przekonania o jego użyteczności dla ogółu społeczeństwa, ale od normatywnie przyznanej cechy publiczności”.

Cel publiczny nie zależy zatem od uznania przez jakiekolwiek organy, lecz od przepisów prawa...

Andrzej Ossowski

Slowa kluczowe: lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,22714.html
Ten artykul byl czytany 504 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

~Gość

GoœМ serwisu
#44120 | 09.08.21 14:37:41Zgіo¶ naruszenie netykiety/regulaminu.

Do tego trzeba dodać, że jasno sprecyzowany cel publiczny wynikający wprost z ustaw jest podstawową przesłanką instytucji wywłaszczenia. Instytucję wywłaszczenia czy ograniczenia praw do nieruchomości musi cechować niezbędność jako ostateczne narzędzie nabycia praw do nieruchomości, a także odszkodowanie, które musi spełniać znamiona utraconych praw właścicielskich.
~Gość

GoœМ serwisu
#44121 | 09.08.21 15:24:20Zgіo¶ naruszenie netykiety/regulaminu.

Jak na złość niektórym mieszkania na rynku wtórnym drożeją najszybciej od kilkunastu lat.
~Gość

GoœМ serwisu
#44122 | 10.08.21 14:51:14Zgіo¶ naruszenie netykiety/regulaminu.

Niektórzy mieszkańcy zastanawiają się również nad tym, na ile pomocne w realizacji planów inwestycyjnych w lubińskim rynku mogą być oceny i uwagi NIK zawarte w wystąpieniu pokontrolnym tej instytucji z 2015 r., takie jak np.: „Zauważyć tu należy, że katalog zadań własnych gminy został sprecyzowany w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie zawiera on zadania polegającego na zarządzaniu nieruchomościami, zarówno obcymi, oraz zadania polegającego na budowie domów z mieszkaniami na sprzedaż (sic!). Zadania takiego nie powierzono gminie również żadną inną ustawą. (Wystąpienie Pokontrolne NIK, s.11). Ponadto w podsumowaniu uwag i wniosków na s. 17 NIK wnosi o „Podjęcie działań zapewniających dostosowanie przedmiotu działalności RTBS do ograniczeń ustawowych prowadzenia działalności, ustalonych dla samorządów gminnych.”
~Gość

GoœМ serwisu
#44123 | 16.08.21 17:57:17Zgіo¶ naruszenie netykiety/regulaminu.

Lubińskiemu deweloperowi marzy się wyburzenie czterech punktowców znajdujących się między płytą rynku a kościołem. Żeby jednak te marzenia miały szanse się zmaterializować, musi być spełnionych kilka warunków. Tylko pierwszym z nich jest warunek wykupienia, na zasadach dobrowolności, wszystkich 60 mieszkań (w większości własnościowych) wraz z gruntem. Nawet 5 milionów na to nie wystarczy.
~Gość

GoœМ serwisu
#44124 | 17.08.21 09:52:44Zgіo¶ naruszenie netykiety/regulaminu.

Informacja dla wszystkich zainteresowanych. Urzędnik, z upoważnienia prezydenta miasta, w piśmie z dnia 28.07.2021 r. stwierdza, że w chwili obecnej UM nie posiada planów wyburzenia budynków zarządzanych przez CZN Sp. z o.o. w rejonie lubińskiego Rynku.
Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.018 sek.Lubin 1.0