Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.   Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 75

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Fotowoltaika Lubin

Wiadomości z Lubina
Polska Miss Woj. Dolnośląskiego wyłoniona! Polska Miss Woj. Dolno...
kwietnia gościnnie w Haston City Hotel we Wrocławiu odbyła się Gala Finałowa Miss Nastolatek i Miss Województwa Dolnośląskiego 2024! ... »Włoska inspiracja na wiosenny obiad Włoska inspiracja na w...
Spaghetti, czyli słynny długi makaron trafił do Włoch z krajów arabskich, gdzie najszybciej opanowano technikę jego suszenia pozwalaj... »Efektywna produkcja i inwestycje – KGHM opublikował raport z wynikami za 2023 rok Efektywna produkcja i ...
Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, niestabilnych cen na rynku surowców oraz wysokiej presji kosztów, w KGHM w 2023 roku ... »Samorząd Województwa Dolnośląskiego uruchamia nowe projekty skierowane do uczniów dolnośląskich szkół podstawowych oraz przyszłych maturzystów. Samorząd Województwa D...
Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... »

» archiwum wiadomości


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...03-05.09.1999 Podczas Dni Lubina zorganizowano plener ceramiczny "Świeżo wypalone". Przedstawiono prace dzieci i młodzieży działających przy pracowni ceramicznej przy fundacji im. brata Alberta oraz pracowni ceramicznej przy MDK w Lubinie

Magazyn elubin.pl



Tanie części zamienne w Ucando



polec prawnika.pl

silesianseo.pll






Wiadomosci z Lubina i okolic
Rozpad transportu zbiorowego w regionie Lubina/ LGOM-ie
Data dodania: 09 listopada 2010 — Kategoria: Wiadomości

Rozpad transportu zbiorowego w regionie Lubina/ LGOM-ie

Trudno uwierzyć ze w Polsce wciąż znajdują się półmilionowe konurbacje po których ludność porusza się głównie bezrozkładowym transportem zbiorowym, przedstawianym często w literaturze jako objaw rozpadu transportu publicznego. W Polsce generalnie nie udała się reforma transportu zbiorowego. Problem, który w tak znacznej skali dotyka najbogatsze polskie samorządy terytorialne, (np. miasto i gmina Polkowice), może być tylko czubkiem góry lodowej transportu zbiorowego w Polce, po którym często pozostały już tylko szczątki oferty przewozowej.

W Polsce wykształconych jest już około 10 aglomeracji, inne, takie jak aglomeracja staropolska lub rzeszowska, właśnie się kształtują. Jedną z takich aglomeracji, a może dokładniej konurbacji (aglomeracja jest zdominowana przez jeden silny ośrodek; konurbacja to kilka powiązanych ośrodków o podobnym potencjale) może być konurbacja zagłębia miedziowego. Niestety, ta konurbacja jest w fazie tworzenia się, a nie posiada spójnego systemu transportu zbiorowego. Powoduje to rozliczne problemy ekonomiczno- ekologiczne.

Skokowa poprawa jakości życia

Tworzenie jednego zespołu miejskiego z kilku ośrodków oznacza przede wszystkim większe korzyści skali. Nagle skokowo poprawia się oferta edukacyjna, kulturalna, konsumpcyjna, rekreacyjna. Ośrodek blisko półmilionowy, a taki ma szansę powstać wokół Lubina, Polkowic, Legnicy, Głogowa, oznacza jakość życia porównywalną do życia w największych dużych polskich aglomeracjach. Ośrodki takie pokonują tą magiczną barierę 250 tys. mieszkańców, po której korzyści skali są tak korzystne że powodują stały rozwój tego ośrodka.

http://img38.imageshack.us/img38/7430/lgom1.jpg

Tab. 1. Demografia zagłębia miedziowego

W jakim mieście woleliby Państwo mieszkać? 60-tysięcznym czy 500-tysięcznym? Duże metropolie przede wszystkim dla młodych stanowią bardziej atrakcyjne miejsce zamieszkania, i młodzi ludzie dziś tam migrują. Jeśli chcemy ich zatrzymać, należy wykorzystać potencjał demograficzny Zagłębia Miedziowego, i stworzyć aglomerację.

Sprawny transport to tani transport

W Ameryce Północnej w transporcie miejskim postawiono już 90 lat temu na masowe wykorzystanie samochodów osobowych. Po blisko wieku okazało się że motoryzacja indywidualna ma tyle wad że praktycznie zabiła tradycyjne życie miejskie. Centra miast wymarły pod naporem hałasu i niebezpieczeństw powodowanych przez intensywny ruch samochodowy, brak możliwości parkowania w nich spowodował że w centrach biznes podupadł, a rozwinął się na przedmieściach. Miasta przestały być miastami, stały się przedmieściami pozbawionymi centrów, stref ruchu pieszego, śródmiejskich pasaży handlowych. To samo może czekać centra miast zagłębia miedziowego, jeśli w porę nie przestawią się na politykę transportową „oświeconej" części Europy. A ta stawia na transport zbiorowy, rowerowy, ruch pieszy.

http://img232.imageshack.us/img232/6227/lgom2.png

Tab. 2. Najważniejsze ośrodki LGOM

Do tego, rozległa struktura miejska taka jak składająca się z kilku dużych podorganizmów metropolia potrzebuje sprawnego i szybkiego transportu zbiorowego pomiędzy jej częściami. Dziś tą rolę spełnia trasa szybkiego ruchu, ale ekonomika transportu mówi że aby aglomeracja dopiero mogła wykształcić się poprawnie, koszty transportu muszą być możliwie najniższe. W metropoliach Europy Zachodniej od ponad wieku stawia się na kolej - środek transportu w Polsce obumarły, ale mający się dobrze za naszą zachodnią i nawet za południową granicą.

Kolej aglomeracyjna

Ten środek transportu może być wykorzystany na głównej „trasie" aglomeracji, Polkowice - Lubin - Legnica. Obecny odcinek torów pomiędzy Polkowicami a Lubinem jest własnością KGHM i tym bardziej władzom samorządowym powinno być łatwiej by przekonać władze tego koncernu do modernizacji tej linii, zwłaszcza że sam koncern także skorzysta na rozwoju metropolii i całego regionu. Po zmodernizowaniu tej linii i skróceniu czasu przejazdu pomiędzy Lubinem a Polkowicami do 10-12 minut można wprowadzić 1-2 kursujące wahadłowo wagony motorowe które zapewnią obsługę tej linii z częstotliwością co 30 lub 40 minut. Operatorem mogłaby być spółka-córka koncernu KGHM która zajmuje się przewozami osób oraz ładunków koleją. Obsługa tej linii byłaby dofinansowana z funduszy samorządu na dofinansowanie kolejowych połączeń regionalnych. Tabor pozyskany byłby w drodze leasingu.

http://img80.imageshack.us/img80/1773/lgom3.gif

Tab. 3. Odległości poszczególnych ośrodków Czwórmiasta, Liczone od centrum do centrum, wg wikipedia.org

W Polkowicach mogłaby powstać nowa stacja końcowa położona możliwie najbliżej wielkich osiedli. Także w Lubinie mogłyby powstać nowe przystanki. Z czasem linia byłaby przedłużona do Legnicy (i stacji Legnica - Piekary). Na całej trasie Polkowice - Lubin - Legnica czas przejazdu mógłby wynieść 30-35 minut, a do obsługi linii potrzebaby uzycia 3-4 wagonów motorowych mogących obsługiwać tą linię nawet co 20-25 minut.

Dodatkowo z czasem możnaby wprowadzić także szybkie kursy do Głogowa, łączące go z Lubinem w 15-20 minut i z Legnicą w jakieś 40 minut. W dużo dalszej perspektywie możnaby zrealizować 10-km łącznik (np. Nielubia - Bądzów) umożliwiający bezpośrednie połączenie Głogowa oraz Huty Głogów z Polkowicami, łączący linię Zielona Góra - Wrocław albo Żagań - Głogów z linią przemysłową do Polkowic. Szybka Kolej Metropolitalna (SKM) byłaby podstawowym środkiem transportu w aglomeracji i z czasem mogłaby ożywić inne trasy w tym regionie.

Aglomeracja to nie tylko transport

Ale transport, szczególnie ten najtańszy dla użytkownika, czyli zbiorowy, jest kluczem do jej wykształcenia się. Jak na razie, aglomeracja Zagłębia Miedziowego utrzymuje się dzięki łączącej jej miasta trasie DK3, ale dopiero zmniejszenie kosztów przejazdu, także tych prywatnych, do których ekonomiści zaliczają także czas spędzony w środku transportu, spowoduje że aglomeracja przestanie istnieć tylko w głowach planistów.

Jak na razie to kryteria demograficzne zadecydowały o stworzeniu w Lubinie wielkiego centrum handlowego. Ale do poprawy jakości życia mieszkańców regionu poprzez stworzenie jednego organizmu miejskiego jeszcze długa droga. Przykłady sukcesów z Europy Zachodniej pokazują że warto na nią wejść, zwłaszcza gdy obecna prosperita tego regionu może nie trwać wiecznie. Zamiast więc dyskutować i wiecznie debatować, władzom miast zagłębia sugerować wypada zakasanie rękawów i wzięcie się do pracy.

Rys 1. (poniżej). Linia granatowa: faza I systemu SKM. Linia zielona: połączenia Lubina z Głogowem w ramach istniejącej sieci PKP.

http://3.bp.blogspot.com/_48KdaA3aHEA/R_3-EHJLRdI/AAAAAAAABTw/PE13nG49sBw/s400/image001.jpg

 

 Rys. 2. (poniżej). Propozycja włączenia sieci KGHM z linią PKP nr 14 od północy w okolicach Nielubi, co pozwoli połączyć Polkowice i Głogów.

http://img41.imageshack.us/img41/3771/image003jb.jpg

 

Rys. 3. (poniżej). Linia granatowa: całość systemu SKM. Linia czerwona: nowy odcinek toru (10 km, koszt szac. 40 mln bez wykupu gruntu). Linia błękitna: możliwe przedłużenie SKM do Głogowa poprzez wpięcie jej w istniejącą linię kolejową nr 14 (odcinek Nielubia - Głogów).

http://img809.imageshack.us/img809/9201/image004an.jpg

Ekonomika Transportu





Slowa kluczowe: lgom komunikacja pociag pkp lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,4826.html
Ten artykul byl czytany 3721 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy niї 350 znakуw
Znaczniki HTML: Wyі.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez uїytkownikуw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2024 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.011 sek.Lubin 1.0