Dolnośląski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów ścisłych i zagrożonych wyklucze... » Otwarcie sezonu turyst...
Już niebawem, w ostatni weekend kwietnia, tuż przed długim weekendem majowym na Bulwarze Nadodrzańskim w Głogowie odbędzie się trzecia edycja Otw... » Helios Anime przedstaw...
Helios zaprasza wszystkich fanów anime na film zrealizowany na podstawie bestsellerowej mangi. „Spy x Family Code: White” to p... » Ponad 330 porcji narko...
Lubińscy operacyjni zatrzymali 32-latka, który w swoim domu miał ponad 330 porcji narkotyków. Mężczyzna ukrywał w sejfie marihuanę ... »
Data dodania: 27 stycznia 2013 — Kategoria: Wiadomości
To miał być koniec epoki kredy i gąbki a początek nowoczesnych
technologii. Zamiast kilogramów książek - tablet, zamiast pasywnego wchłaniania
wiedzy - aktywne jej poszukiwanie. Do końca rządowego programu „Cyfrowa szkoła"
pozostało pół roku. Czy to pilotażowe przedsięwzięcie miało sens?
Dla uczniów nastał teraz czas ferii i ostatnie, co mają teraz w głowie
to nauka. Jednak z perspektywy oświaty, wprowadzenie szkół w XXI wiek jest
wręcz cywilizacyjnym wyzwaniem. Powodzenie projektu wcale nie jest takie pewne.
Implementowanie nowoczesnych technologii w szkołach to nie tylko wydatki, ale
także zmiana sposobu myślenia. To zadanie rozpisane na lata, ale mogące
przynieść niebagatelne korzyści. - W branży IT działamy od lat i mogę tylko potwierdzić, że wdrażanie
innowacyjnych technologii to bardzo perspektywiczna inwestycja - wyjaśnia
Dariusz Jarczyński z PrimeSoft Polska - Od lat zyskują na tym
prywatne przedsiębiorstwa, więc dlaczego nie mogłyby i szkoły? - pyta retorycznie.
Cyfrowy tubylca nie myśli?
„Cyfrowa Szkoła" miała być na razie wstępem do wieloletniego programu
rozwijania kompetencji informacyjno-komunikacyjnych zarówno uczniów jak i
nauczycieli. W ramach programu na zakup nowoczesnego sprzętu
multimedialnego przeznaczono prawie 44
mln złotych. Same tablety, serwery i elektroniczne dzienniki nie przyniosą
rezultatów, jeśli nie będą odpowiednio wykorzystane - stąd szkolenia dla
nauczycieli. Założono zatem, całkiem słusznie, że potrzeba tu wysiłku nie tylko
ze strony dzieci i nastolatków siedzących w szkolnych ławkach ale także samych
nauczycieli, którzy powinni stać się ich przewodnikami po cyfrowym świecie. Tu
pojawia się zgrzyt, bo w czym jak w czym, ale w znajomości obsługi gadżetów przodują
młodzi stanowiąc grupę tzw. cyfrowych tubylców. Nie zapominajmy jednak, że
dorośli, czyli cyfrowi imigranci mają lepiej rozwiniętą umiejętność krytycznego
myślenia i mogą pomóc uczniom oddzielać cyfrowe ziarna od plew. - Obsługi urządzeń elektronicznych od strony
technicznej można nauczyć się bardzo szybko, zwłaszcza, że mają one zwykle
intuicyjny interfejs. Prawdziwy klucz do sukcesu tkwi jednak w ukierunkowanym i
świadomym korzystaniu z nowinek technologicznych - argumentuje Małgorzata
Słodownik z serwisu Flotis.pl.
Jak widać nie wystarczy zalać szkół laptopami, rzutnikami aby z miejsca
zamienić je w cyfrowe placówki. To czy program okaże się sukcesem będzie w
dużej mierze zależało od tego, czy uda się uczniowie będą potrafili aktywnie i
w sposób przemyślany z niego korzystać.
Jak nie wiadomo o co chodzi...
Kolejny problem - pieniądze. Technologie kosztują a trzeba jeszcze
pamiętać, że to co jest szczytem techniki dzisiaj, jutro będzie już starociem.
Czy w dobie kryzysu starczy pieniędzy na aktualizowanie oprogramowania i
wymianę urządzeń na nowsze? Tego nie sposób przewidzieć. Dotychczas budżetowe
wydatki na naukę stanowiły ułamek PKB Polski (0,3-0,4 procent). Można
przypuszczać, że w nadchodzącym czasie tendencja ta nie ulegnie zmianie. Dziura
budżetowa kwitnie. Lekcje w towarzystwie rzutnika i tabletu z pewnością należą
do tych bardziej interesujących, ale też na pewno droższych. Efekty takich
działań są odłożone w czasie a kalendarz polityków działa w cyklach 4 letnich.
Informacja prasowa
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!