
KGHM zaprasza do wspópracy wszystkich, którzy stawiaj sobie odwane i ambitne cele – s gotowi na realizacj codziennych wy... »

Sie kin Helios prezentuje pozytywn nowo dla caej rodziny – „Elio”, czyli opowie o chopcu pasjonujcym si kosmosem, kt&... »

Na Dolnym lsku powstaa pierwsza w Polsce rada przy wojewodzie, zoona z modych osób, które ostatnio mianowane i powoane zosta... »

W tegorocznej edycji prestiowego badania Randstad Employer Brand Research KGHM zdoby pozycj lidera w sektorze surowców i paliw, znajduj... »






Data dodania: 14 sierpnia 2024 — Kategoria: Wiadomoci

Przestpcy nie prónuj i nie pi, co rusz wymylaj nowe metody oszustw, aby wyudzi od nas jak najwiksz sum pienidzy. Dlatego powinnimy zachowa czujno za kadym razem, gdy kto prosi nas o przekazanie pienidzy lub kodu blik. Czsto przestpcy wykorzystuj t aplikacj, proszc nas o przekazanie 6-cyfrowego kodu, podszywajc si pod naszych znajomych. Tak byo w przypadku lubinianki. Cyberprzestpca najpierw wama si na komunikator jej córki, a nastpnie rozsya wiadomoci do jej rodziny i znajomych, proszc o kod blik. Policjanci ostrzegaj – bdmy czujni i ostroni!
Ze zgoszenia wynikao, e lubinianka otrzymaa od swojej córki wiadomo, za porednictwem komunikatora Messenger. Tre wiadomoci brzmiaa „Hej, podaj mi blika, bo u mnie apka w banku ma przerw techniczn, bo musz co pilnie opaci. Oddam do 30 minut”. 61-latka podaa kod blik. Po krótkiej chwili z jej konta zostaa cignita kwota 468 zotych. Nastpnie pokrzywdzona otrzymaa wiadomo od koleanki córki, która poinformowaa, e dostaa dziwn wiadomo, a nie moe si dodzwoni do córki zgaszajcej. Wysaa równie zrzut z ekranu – i to bya ta sama informacja, któr otrzymaa 61-latka. Kobieta zadzwonia wówczas do córki, która zaprzeczya, by prosia kogokolwiek o poyczk pienidzy. Sprawdzia swój komunikator i okazao si, e nieznana osoba wamaa si na jej konto i rozsyaa smsy tej samej treci do jej znajomych. Niestety jedna z koleanek równie podaa kod blik i stracia 500 zotych.
Coraz czciej „cyberoszuci” na swoje ofiary wybieraj osoby mode, korzystajce z komunikatorów internetowych, bd posiadajcych rachunki bankowe i obsugujcych je poprzez aplikacje mobilne czy dostp internetowy. Apelujemy o rozwag i ostrono w autoryzowaniu transakcji internetowych.
Internet niewtpliwie peni du rol w yciu kadego z nas. Nie zapominajmy, e w wirtualnym wiecie s równie oszuci, którzy bez skrupuów wykorzystaj kad okazj, aby nas okra. Oszuci udaj take policjantów, pracowników rónych instytucji oraz czonków naszej rodziny.
Niezalenie od wieku czy statusu spoecznego, kady z nas powinien by bardziej ostrony i przezorny. Jak wskazuje analiza zgoszonych przypadków, schemat dziaania oszustów za kadym razem jest bardzo podobny. Nigdy nie podawajmy hase, kodów do aplikacji, jeeli w 100 procentach nie jestemy pewni, e pisze, bd dzwoni do nas kto z rodziny, bd znajomy. Bdmy ostroni, czytajmy komunikaty Policji, dzielmy si informacjami na temat oszustw, aby nie dochodzio do sytuacji, e cyberprzestpcy wyudzaj nasze oszczdnoci.
asp. szt. Sylwia Serafin
Oficer Prasowy KPP w Lubinie
Wszystkie komentarze umieszczane przez u?ytkownik?w i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.




