Wtorek, 08 lipca 2025 r.   Imieniny: Edgara, Elbiety, Eugeniusza
Witaj, Spoecznos Lubina go! Zarejestruj si lub Zaloguj do serwisu | Ilo osb online 32

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>


Wiadomoci z Lubina
DOW NFZ: Jak korzysta z opieki zdrowotnej na wakacjach? DOW NFZ: Jak korzysta...
Wakacje w Karkonoszach, nad Batykiem, na Mazurach lub za granic? Niezalenie od tego jak dobrze si do nich przygotujemy, czasem niespodziewana... »Polski startup testuje w Omanie pierwszy mobilny system OZE Polski startup testuje...
Wrocawska firma Njord Energy stworzya innowacyjne rozwizanie, wykorzystujce autonomiczne latawce do efektywnego pozyskiwania energii wiatrowe... »Repertuar Kina Muza w Lubinie (11.07.2025-31.07.2025 r) Repertuar Kina Muza w ...
KINO MUZA LUBIN 11-31.07.2025   11-17.07.2025   11.07 Pitek 12:45, 14:15, 15:45 > Heidi ratuje rysia > Belg / ms 14:00, 1... »Pijany zabra byej partnerce dziecko – w kieszeniach mia narkotyki Pijany zabra byej pa...
Policjanci Wydziau Prewencji lubiskiej komendy zatrzymali 31-latka, który pod pretekstem chci odwiedzin dziecka, zabra swojej byej ... »

» archiwum wiadomoci


Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, e...?
Czy wiesz, e?...04.1997 uruchomiono oficjalny serwis WWW miasta Lubina (ok. 200 stron w trzech jzykach)

Magazyn elubin.pl

Tanie czci zamienne w Ucando



Magazyn elubin.pl



Magazyn elubin.pl



Wiadomosci z Lubina i okolic
Brana lotnicza zmaga si z niedoborem kadr
Data dodania: 04 padziernika 2024 — Kategoria: Wiadomoci

Brana lotnicza zmaga si z niedoborem kadr

Wedug Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosy z 31 mld dol. przed pandemi do 58 mld dol. w tym roku. Ronie te zapotrzebowanie na pracowników – w cigu najbliszych 20 lat na wiecie bdzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce ju teraz brakuje kilku tysicy wyspecjalizowanego personelu.  – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.

– Dla przedsibiorstw z sektora obsugi technicznej samolotów kadry s najwikszym wyzwaniem. Obecnie w Polsce brakuje kilku tysicy mechaników lotniczych, nie mówic ju o Europie i na wiecie. Kada ze spóek z naszej brany boryka si z takim wyzwaniem – podkrela w rozmowie z agencj Newseria Biznes Aleksandra Juda.

W obliczu rozkwitu globalnego przemysu lotniczego Europa stoi przed krytycznym wyzwaniem – niedoborem wykwalifikowanych techników lotniczych.  Zgodnie z prognoz „Boeing’s Pilot and Technician Outlook” w cigu najbliszych 20 lat na wiecie bdziemy potrzebowa okoo 804 tys. nowych pilotów, 769 tys. techników konserwacji i 914 tys. nowych czonków personelu pokadowego, aby sprosta prognozowanemu wzrostowi brany. Jeszcze w 2021 roku prognozy Boeinga wskazyway na 626 tys. nowych mechaników i 612 tys. pilotów.

Alton Aviation Consultancy twierdzi, e do 2034 roku w eksploatacji bdzie 10 tys. samolotów wicej ni obecnie. Ju teraz koszty naprawy i remontu silników wzrosy z 31 mld dol. przed pandemi do 58 mld dol. w tym roku.

– Zapotrzebowanie na personel spowalnia nasz rozwój, moglibymy si rozwija duo szybciej, gdybymy dysponowali odpowiedni liczb mechaników lotniczych i odpowiedni liczb menederów. Natomiast znalezienie takiej liczby wyspecjalizowanych osób to wyzwanie, z którym boryka si cay wiat. Jako polska spóka, najwiksza w tym sektorze w kraju, jedna z najwikszych w Europie rodkowo-Wschodniej, te musimy si mierzy z tym wyzwaniem – mówi prezes zarzdu LOT Aircraft Maintenance Services.

Wedug raportu Boeinga powanym wyzwaniem jest nie tylko niedobór kadr, ale i wiek obecnych pracowników. W zeszym roku Aviation Technician Education Council poinformowa, e redni wiek mechanika z certyfikatem urzdu lotnictwa FAA wynosi 53 lata – 11 lat wicej ni mediana wieku pracownika w USA. W 2021 roku 36 proc. pracowników AMT (Aviation Maintenance Technician) miao 60 lat lub wicej. Wielu z tych starszych pracowników przeszo na wczeniejsz emerytur w trakcie pandemii COVID-19, a Boeing spodziewa si, e ten trend przyspieszy w cigu najbliszych kilku lat.

LOTAMS wspópracuje ze szkoami, m.in. w Rzeszowie, Warszawie, Radomiu czy Kronie, gdzie pomaga wyszkoli modzie chtn do pracy w zawodzie.

– Rozpoczlimy i kontynuujemy wspóprac ze szkoami technicznymi, ze szkoami wyszymi, mamy programy staowe, mamy te Part-147, czyli tak dziaalno, która uprawnia nas do szkolenia mechaników lotniczych. Pozyskujemy personel z Unii Europejskiej, ale te spoza Unii, wic zakres naszej dziaalnoci zwizany z pozyskiwaniem kadry jest bardzo duy. Robimy, co moemy i jest to ogromne wyzwanie, od szkolenia zaczynajc, po wprowadzenie w zawód takich osób – wskazuje ekspertka.

Autorzy nowego wspólnego raportu Aviation Technical Education Council (ATEC) i Oliver Wyman oceniaj, e cho sytuacja si stopniowo poprawia, to prognozowane tempo wzrostu liczby certyfikowanych mechaników pozostaje niewystarczajce, aby zaspokoi popyt. Z wydania Pipeline Report z 2024 roku wynika, e liczba nowych certyfikatów mechanicznych wzrosa o 32 proc. w 2023 roku, liczba zapisów do szkó techników konserwacji lotniczej (AMTS) wzrosa o 6 proc. Zgodnie z raportem obecny niedobór szacuje si na 9 proc. i do 2028 roku osignie prawie 20 proc., co odpowiada okoo 25 tys. certyfikowanych mechaników.

Równie w Polsce brakuje wystarczajcej liczby chtnych do pracy. Dla LOTAMS, która jest w trakcie budowy bazy technicznej w Jasionce pod Rzeszowem, brak kadr jest duym problemem.

– Obecnie poszukujemy kilkuset mechaników lotniczych. Biorc pod uwag nasze plany rozwoju, czyli otwarcie nowej bazy obsugowej w Rzeszowie, przez kolejne dwa lata bdzie to praktycznie zwikszenie dziaalnoci spóki. Obecnie zatrudniamy prawie 2 tys. osób, wic ogromne jest zapotrzebowanie na wyspecjalizowany personel. Jestemy gotowi takie osoby szkoli od szkó technicznych, zaczynamy od wspópracy ze szkoami, oferujemy peny zakres takiego szkolenia i zdobycia wiedzy. Potrzebujemy obecnie kilkuset osób, czyli mechaników lotniczych, inynierów lotniczych, ale take osób, które s gotowe rozpocz z nami swoj ciek kariery – mówi Aleksandra Juda.

Jak wskazuje, wbrew powszechnemu przekonaniu mechanikiem lotniczym moe zosta kady.

– Jestemy w stanie z kadej osoby, która jest zaangaowana, chce i interesuje si lotnictwem, zrobi mechanika lotniczego. To oczywicie s lata praktyk, lata nauki, natomiast to nie jest tak, jak si niektórym wydaje, e trzeba mie wysoko rozwinite zdolnoci analityczne, matematyczne, fizyczne. Kada osoba moe przy takim zaangaowaniu i chci zdobycia wiedzy zosta mechanikiem lotniczym. Oczywicie przeszkolenie takiej osoby to s lata, w zalenoci od skoczonej szkoy od trzech do szeciu lat, ale te kompetencje, których potrzebujemy, to osoby, które po prostu chc si rozwija i pracowa w lotnictwie – przekonuje prezes LOTAMS.

Czytaj take

Slowa kluczowe: lubin
Wyslij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,26409.html
Ten artykul byl czytany 212 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imie: *
Twoj komentarz: *
komentarz nie moze byc dluzszy ni? 350 znak?w
Znaczniki HTML: Wy?.
BBCode: Wlaczone

Dostepne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreslenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez u?ytkownik?w i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.


Copyright © 2006-2025 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.021 sek.Lubin 1.0