
Wakacje w Karkonoszach, nad Batykiem, na Mazurach lub za granic? Niezalenie od tego jak dobrze si do nich przygotujemy, czasem niespodziewana... »

Wrocawska firma Njord Energy stworzya innowacyjne rozwizanie, wykorzystujce autonomiczne latawce do efektywnego pozyskiwania energii wiatrowe... »

KINO MUZA LUBIN 11-31.07.2025 11-17.07.2025 11.07 Pitek 12:45, 14:15, 15:45 > Heidi ratuje rysia > Belg / ms 14:00, 1... »

Policjanci Wydziau Prewencji lubiskiej komendy zatrzymali 31-latka, który pod pretekstem chci odwiedzin dziecka, zabra swojej byej ... »






Data dodania: 04 padziernika 2024 — Kategoria: Wiadomoci

Wedug Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosy z 31 mld dol. przed pandemi do 58 mld dol. w tym roku. Ronie te zapotrzebowanie na pracowników – w cigu najbliszych 20 lat na wiecie bdzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce ju teraz brakuje kilku tysicy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
– Dla przedsibiorstw z sektora obsugi technicznej samolotów kadry s najwikszym wyzwaniem. Obecnie w Polsce brakuje kilku tysicy mechaników lotniczych, nie mówic ju o Europie i na wiecie. Kada ze spóek z naszej brany boryka si z takim wyzwaniem – podkrela w rozmowie z agencj Newseria Biznes Aleksandra Juda.
W obliczu rozkwitu globalnego przemysu lotniczego Europa stoi przed krytycznym wyzwaniem – niedoborem wykwalifikowanych techników lotniczych. Zgodnie z prognoz „Boeing’s Pilot and Technician Outlook” w cigu najbliszych 20 lat na wiecie bdziemy potrzebowa okoo 804 tys. nowych pilotów, 769 tys. techników konserwacji i 914 tys. nowych czonków personelu pokadowego, aby sprosta prognozowanemu wzrostowi brany. Jeszcze w 2021 roku prognozy Boeinga wskazyway na 626 tys. nowych mechaników i 612 tys. pilotów.
Alton Aviation Consultancy twierdzi, e do 2034 roku w eksploatacji bdzie 10 tys. samolotów wicej ni obecnie. Ju teraz koszty naprawy i remontu silników wzrosy z 31 mld dol. przed pandemi do 58 mld dol. w tym roku.
– Zapotrzebowanie na personel spowalnia nasz rozwój, moglibymy si rozwija duo szybciej, gdybymy dysponowali odpowiedni liczb mechaników lotniczych i odpowiedni liczb menederów. Natomiast znalezienie takiej liczby wyspecjalizowanych osób to wyzwanie, z którym boryka si cay wiat. Jako polska spóka, najwiksza w tym sektorze w kraju, jedna z najwikszych w Europie rodkowo-Wschodniej, te musimy si mierzy z tym wyzwaniem – mówi prezes zarzdu LOT Aircraft Maintenance Services.
Wedug raportu Boeinga powanym wyzwaniem jest nie tylko niedobór kadr, ale i wiek obecnych pracowników. W zeszym roku Aviation Technician Education Council poinformowa, e redni wiek mechanika z certyfikatem urzdu lotnictwa FAA wynosi 53 lata – 11 lat wicej ni mediana wieku pracownika w USA. W 2021 roku 36 proc. pracowników AMT (Aviation Maintenance Technician) miao 60 lat lub wicej. Wielu z tych starszych pracowników przeszo na wczeniejsz emerytur w trakcie pandemii COVID-19, a Boeing spodziewa si, e ten trend przyspieszy w cigu najbliszych kilku lat.
LOTAMS wspópracuje ze szkoami, m.in. w Rzeszowie, Warszawie, Radomiu czy Kronie, gdzie pomaga wyszkoli modzie chtn do pracy w zawodzie.
– Rozpoczlimy i kontynuujemy wspóprac ze szkoami technicznymi, ze szkoami wyszymi, mamy programy staowe, mamy te Part-147, czyli tak dziaalno, która uprawnia nas do szkolenia mechaników lotniczych. Pozyskujemy personel z Unii Europejskiej, ale te spoza Unii, wic zakres naszej dziaalnoci zwizany z pozyskiwaniem kadry jest bardzo duy. Robimy, co moemy i jest to ogromne wyzwanie, od szkolenia zaczynajc, po wprowadzenie w zawód takich osób – wskazuje ekspertka.
Autorzy nowego wspólnego raportu Aviation Technical Education Council (ATEC) i Oliver Wyman oceniaj, e cho sytuacja si stopniowo poprawia, to prognozowane tempo wzrostu liczby certyfikowanych mechaników pozostaje niewystarczajce, aby zaspokoi popyt. Z wydania Pipeline Report z 2024 roku wynika, e liczba nowych certyfikatów mechanicznych wzrosa o 32 proc. w 2023 roku, liczba zapisów do szkó techników konserwacji lotniczej (AMTS) wzrosa o 6 proc. Zgodnie z raportem obecny niedobór szacuje si na 9 proc. i do 2028 roku osignie prawie 20 proc., co odpowiada okoo 25 tys. certyfikowanych mechaników.
Równie w Polsce brakuje wystarczajcej liczby chtnych do pracy. Dla LOTAMS, która jest w trakcie budowy bazy technicznej w Jasionce pod Rzeszowem, brak kadr jest duym problemem.
– Obecnie poszukujemy kilkuset mechaników lotniczych. Biorc pod uwag nasze plany rozwoju, czyli otwarcie nowej bazy obsugowej w Rzeszowie, przez kolejne dwa lata bdzie to praktycznie zwikszenie dziaalnoci spóki. Obecnie zatrudniamy prawie 2 tys. osób, wic ogromne jest zapotrzebowanie na wyspecjalizowany personel. Jestemy gotowi takie osoby szkoli od szkó technicznych, zaczynamy od wspópracy ze szkoami, oferujemy peny zakres takiego szkolenia i zdobycia wiedzy. Potrzebujemy obecnie kilkuset osób, czyli mechaników lotniczych, inynierów lotniczych, ale take osób, które s gotowe rozpocz z nami swoj ciek kariery – mówi Aleksandra Juda.
Jak wskazuje, wbrew powszechnemu przekonaniu mechanikiem lotniczym moe zosta kady.
– Jestemy w stanie z kadej osoby, która jest zaangaowana, chce i interesuje si lotnictwem, zrobi mechanika lotniczego. To oczywicie s lata praktyk, lata nauki, natomiast to nie jest tak, jak si niektórym wydaje, e trzeba mie wysoko rozwinite zdolnoci analityczne, matematyczne, fizyczne. Kada osoba moe przy takim zaangaowaniu i chci zdobycia wiedzy zosta mechanikiem lotniczym. Oczywicie przeszkolenie takiej osoby to s lata, w zalenoci od skoczonej szkoy od trzech do szeciu lat, ale te kompetencje, których potrzebujemy, to osoby, które po prostu chc si rozwija i pracowa w lotnictwie – przekonuje prezes LOTAMS.
Czytaj take
- 2024-09-26: Sejm pracuje nad nowelizacj ustawy o przetwarzaniu danych pasaera. Linie lotnicze licz na uniknicie miliardowych kar
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Biaymstoku ma by szans na rozwój ciany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiaj z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
Wszystkie komentarze umieszczane przez u?ytkownik?w i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.



