
Helios prezentuje najnowszy horror, który wzbudzi w widzach nie tylko groz, lecz take poczucie nostalgii. „Oszuka przeznaczenie: ... »

19 maja obchodzimy Dzie Blinit – wito nie tylko dla rodzestwa, ale take tych, których fascynuj osoby udzco do siebie podob... »

Moje Zdrowie to najwikszy w historii, pierwszy populacyjny program profilaktyki zdrowotnej w Polsce. Mog z niego korzysta osoby powyej 20. ... »

Seminarium „Ochrona zdrowia i bezpieczestwo pracowników w przemyle surowcowym” zainaugurowao obchody corocznych Dni Bezpiec... »






Data dodania: 24 kwietnia 2025 — Kategoria: Wiadomoci

Pierwszy raz od 10 lat Klub Sympatyków Kolei we Wrocawiu organizuje przejazd historycznym pocigiem do “stolicy pary” w Wielkopolsce. Hefajstos jako bóg ognia wyranie zwiastuje, co bdzie dziao si trzeciego dnia maja biecego roku. Jest taki wyjtkowy moment podczas dugiego majowego weekendu, kiedy pasjonaci kolejnictwa, a take turyci z rónych stron kraju i wiata (nawet z dalekiej Japonii) przyjedaj do Wolsztyna na niesamowity pokaz - “Parad Parowozów”.
Na pocztku lat dwutysicznych dziki stowarzyszeniu “Wolsztyn Experience” do stolicy Dolnego lska przyjeda dwa razy do roku okazjonalny pocig “Hefajstos” prowadzony parowozem. Na jego czele zwykle jechaa lokomotywa parowa Pm36-2, nazwana “Pikn Helen”. Pocig, o którym mowa, sta si wspomnieniem wród mioników kolei i osób zaskoczonych jego widokiem, kiedy mkn przez miasto do Dworca Gównego we Wrocawiu. Czy mona to powtórzy?
Sympatycy Kolei z Wrocawia, majc na uwadze kolejow tradycj, przygotowali niespodziank. W tym roku kady chtny bdzie móg odby podró w wagonach z lat 70. XX wieku, jakich nie zobaczymy ju w codziennym ruchu. A do Wolsztyna na “Parad Parowozów” pocignie je “Fiat”. I nie jest to w adnym wypadku samochód. A jedyny sprawny i oryginalnie zachowany przedstawiciel legendarnej serii spalinowozów produkowanych w stolicy Wielkopolski.
Przeom w budowie polskich lokomotyw
Trzeciego maja dowiadczymy sentymentalnej podróy, jak w latach 70. czy 80. Lokomotywa spalinowa SU45-079 (S - spalinowóz, U - uniwersalny) to przedstawicielka serii zaprojektowanej pod koniec lat 60. Kolejarze nazwali te spalinowozy “Fiatami” nie przypadkiem. Podjto decyzj o zastosowaniu w nich silnika woskiej marki. Same pojazdy natomiast produkowano w nieistniejcych ju legendarnych zakadach H. Cegielskiego w Poznaniu.
Trzeba doda, e “Fiaty” posiaday wicej ciekawych cech, które czyniy je nowoci na polskich torach. Bya to pierwsza, dua, szecioosiowa lokomotywa spalinowa przeznaczona do prowadzenia gównie pocigów pasaerskich z prdkoci do 120 km/h. “Fiaty” miay równie charakterystyczny opywowy ksztat puda, odpowiadajcy ówczesnym trendom i wzornictwu. Pojazdy o podobnym wygldzie mona byo spotka w Europie Zachodniej. SU45-079, która wyruszy w podró z pocigiem “Hefajstos” do Wolsztyna, jest jedynym czynnym egzemplarzem z oryginalnym wyposaeniem technicznym i mechanicznym. Ma historyczne barwy i detale dekoracyjne, w jakie ozdabiano te pojazdy w latach ich codziennej suby.
Parowa fascynacja
Klub Sympatyków Kolei we Wrocawiu stara si o remont parowozu z wasnej kolekcji. Niestety, nie s to tanie rzeczy i cay proces wymaga sporo czasu. Zobaczenie buchajcej dymem i par lokomotywy robi niesamowite wraenie. Jak mówi sami kolejarze jest to maszyna, która yje i spotykaj si w niej wszystkie cztery ywioy.
Skad pocigu Sympatyków Kolei jest dokadnie taki, jakim podróowao si po Dolnym lsku do pocztku lat 90. Cztery dugie oliwkowe wagony pasaerskie, w tym kuszetka, salonka i “bonanza” z wyposaeniem wntrza, jakiego modsze pokolenia nie znaj. Pocig zabierze nas do Wolsztyna, gdzie tego dnia zobaczymy a 6 czynnych parowozów - cztery z nich to gocie z zagranicy. A wszystko to w miejscu, uznawanym za jedyn czynn parowozowni w Europie. Jak w baniach, “stalowe smoki” s rzadkoci, wic tym bardziej warto pojecha do “stolicy pary” w Wielkopolsce.
Na ratunek zabytkom kolejnictwa
Polscy mionicy kolei mog pozazdroci swoim ssiadom. W kolebce kolejnictwa, jak jest Wielka Brytania, znajduje si okoo 300 czynnych parowozów. Nie gorzej jest w Niemczech, gdzie jest ich okoo 200. U naszych poudniowych ssiadów ich liczba te przewysza t w Polsce. Samo muzealnictwo kolejowe jest tam na wysokim poziomie.
Przejazd historycznym skadem z Klubem Sympatyków Kolei we Wrocawiu to szansa na ratowanie zabytków kolejnictwa. Dochód z biletów na pocig nie tylko pokrywa koszt organizacji przejazdu, ale równie przeznaczany jest na cele statutowe stowarzyszenia. To take szansa, eby dziki wrocawskim pasjonatom znów zobaczy w stolicy Dolnego lska buchajcy dymem parowóz.
Kolejowe szlaki Dolnego lska
Klub nie zasypia gruszek w popiele. Tym, którzy maj inne oczekiwania lub weekend majowy wol spdzi z dala od miasta, sympatycy kolei oferuj przejazd 4 maja w niedziel pod nazw “Pocigiem w Góry Sowie i do Kodzka oraz Bystrzycy Kodzkiej”. To gratka dla mioników wspaniaych krajobrazów na najbardziej malowniczych liniach województwa. Obecny w skadzie przewodnik przybliy histori mijanych miejsc oraz opowie o ciekawych dziejach kolei na tych historycznych trasach. Przejazd odbywa si w ramach autorskiego projektu stowarzyszenia - “Kolejowe szlaki Dolnego lska”, Tym razem nowoci jest dojazd a do Bystrzycy Kodzkiej. Bilety tam i z powrotem.
Hefajstos: https://bilety.kskwroclaw.pl/#/event/pociagiem-retro-z-su45-079-na-parade-parowozow-w-wolsztynie-2025-05-03
Parada Parowozów: https://parowozowniawolsztyn.pl/?p=2403
Pocigiem w Góry Sowie i do Kodzka oraz Bystrzycy Kodzkiej: https://bilety.kskwroclaw.pl/#/event/kolejowe-szlaki-dolnego-slaska:-pociagiem-w-gory-sowie-2025-05-04
Imprezy Klubu: https://kskwroclaw.pl/imprezy/
Fot. Barbara Zegarlicka
Wszystkie komentarze umieszczane przez u?ytkownik?w i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzaj±cych.



