Głośnym powitaniem i występem orkiestry hutniczej z Głogowa oraz grupy mażoretek przed siedzibą zarządu KGHM Polska Miedź S.A. rozpoczęły się gł&... » ZWOLNIJ – NIEBEZ...
Biuro Ruchu Drogowego KGP wspólnie z firmą Neptis S.A. będącą operatorem komunikatora Yanosik przygotowało pilotażową akcję informacyjno-e... » Nowa wystawa w Galerii...
Wystawa zatytułowana „Melchior Wańkowicz pod Monte Cassino” prezentowana jest w Galerii Ratuszowej z okazji 80. rocznicy bitwy, kt&oa... » POMOC NADESZŁA W OSTAT...
Troje lubińskich dzielnicowych oraz dwóch policjantów z Wydziału Prewencji skierowanych do wczorajszego pożaru przy Mickiewicza, wi... »
Data dodania: 03 września 2023 — Kategoria: Wiadomości
W ubiegłym roku w Lubinie doszło do 716 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 10,5 zdarzenia drogowego. Najczęstszą ich przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Z takim wynikiem Lubin wypadł korzystnie na tle całej Polski i zajął 57. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano choćby w Gliwicach, Szczecinie, Rzeszowie i Kielcach.
Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Lubin zajął na niej całkiem dobre 57. miejsce. W badanym okresie wynik ten był najlepszy spośród wszystkich uwzględnionych w tabeli miast województwa dolnośląskiego. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.
Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców | Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. | Katowice | 19.3 | 43. | Przemyśl | 11.9 |
2. | Chełm | 18.7 | 44. | Wałbrzych | 11.7 |
3. | Słupsk | 17.4 | 44. | Tarnowskie Góry | 11.7 |
4. | Kielce | 17.3 | 44. | Kraków | 11.7 |
5. | Częstochowa | 17.0 | 47. | Elbląg | 11.6 |
6. | Opole | 16.9 | 48. | Biała Podlaska | 11.4 |
7. | Rzeszów | 16.5 | 48. | Kędzierzyn-Koźle | 11.4 |
8. | Szczecin | 16.4 | 48. | Włocławek | 11.4 |
9. | Gliwice | 16.3 | 48. | Głogów | 11.4 |
10. | Olsztyn | 15.8 | 52. | Radom | 11.3 |
11. | Dąbrowa Górnicza | 15.7 | 52. | Tarnów | 11.3 |
12. | Koszalin | 15.6 | 54. | Ostrołęka | 10.9 |
12. | Jelenia Góra | 15.6 | 54. | Zgierz | 10.9 |
14. | Białystok | 14.8 | 56. | Tychy | 10.8 |
14. | Wrocław | 14.8 | 57. | Lubin | 10.5 |
16. | Żory | 14.7 | 58. | Bytom | 10.4 |
17. | Zielona Góra | 14.6 | 59. | Zamość | 10.3 |
18. | Kalisz | 14.5 | 59. | Piotrków Tryb. | 10.3 |
19. | Bielsko-Biała | 14.3 | 61. | Piekary Śląskie | 10.2 |
19. | Inowrocław | 14.3 | 61. | Łomża | 10.2 |
21. | Grudziądz | 14.2 | 63. | Leszno | 10.1 |
22. | Bydgoszcz | 14.1 | 64. | Gdynia | 10.0 |
23. | Lublin | 14.0 | 65. | Ełk | 9.9 |
24. | Płock | 13.9 | 66. | Pabianice | 9.8 |
24. | Łódź | 13.9 | 66. | Piła | 9.8 |
26. | Mysłowice | 13.8 | 66. | Zabrze | 9.8 |
26. | Nowy Sącz | 13.8 | 69. | Chorzów | 9.7 |
26. | Będzin | 13.8 | 70. | Tomaszów Maz. | 9.5 |
29. | Gdańsk | 13.7 | 71. | Ruda Śląska | 9.4 |
30. | Konin | 13.6 | 72. | Legionowo | 9.0 |
31. | Toruń | 13.3 | 72. | Mielec | 9.0 |
32. | Poznań | 13.2 | 72. | Ostrowiec Św. | 9.0 |
33. | Pruszków | 13.0 | 75. | Rybnik | 8.6 |
34. | Legnica | 12.8 | 76. | Stargard | 8.4 |
34. | Suwałki | 12.8 | 77. | Jastrzębie-Zdrój | 8.1 |
36. | Warszawa | 12.5 | 77. | Świętochłowice | 8.1 |
36. | Siedlce | 12.5 | 79. | Jaworzno | 7.9 |
38. | Racibórz | 12.3 | 80. | Gniezno | 7.8 |
39. | Ostrów Wlkp. | 12.2 | 81. | Stalowa Wola | 7.4 |
39. | Gorzów Wlkp. | 12.2 | 82. | Tczew | 6.8 |
39. | Sosnowiec | 12.2 | 83. | Bełchatów | 6.4 |
42. | Świdnica | 12.1 | 84. | Siemianowice Śl. | 5.9 |
Źródło: sewik.pl. GUS, opracowanie rankomat.pl
Lubin w liczbach
W 716 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Lubinie, zginęła 1 osoba, a 34 osoby zostały ranne. W rezultacie Lubin zajął 57. miejsce na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Lubinie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu – takich zdarzeń było 156 (21,8% wszystkich zdarzeń w tym mieście). Najbardziej niebezpiecznym punktem Lubina okazała się ul. Ignacego Paderewskiego (51 kolizji i wypadków – 7,1%).
Dla porównania, w stolicy województwa dolnośląskiego odnotowano niemal czternaście razy więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Lubinie. W konsekwencji po uwzględnieniu liczby mieszkańców Wrocław znalazł się na gorszej, bo 14. pozycji w zestawieniu (14,8 zdarzenia na 1000 mieszkańców). Spośród wszystkich uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie dolnośląskim najlepszy wynik uzyskał właśnie Lubin.
Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Lubinie średnia składka OC wyniosła 556 zł i była niższa o 15,8% w porównaniu z Wrocławiem (660 zł). Jednocześnie okazała się ona wyższa o 10,1% od średniej dla całego kraju (505 zł). Wśród badanych miast w województwie dolnośląskim więcej niż mieszkańcy Lubina za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili jedynie kierowcy z Wrocławia. Najmniej na ten cel wydawali natomiast zmotoryzowani mieszkańcy Świdnicy (średnio 480 zł).
– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Lubin na tle województwa
Jak się okazuje, Lubin wypadł korzystnie również na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa dolnośląskiego przypadło 18,2 takich zdarzeń, natomiast w Lubinie współczynnik ten był znacznie niższy – wyniósł on 10,5.
Zestawienie najmniej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka (z najlepszym wynikiem) województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.
W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).
Miejsce | Województwo | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców | Miejsce | Województwo | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. | Świętokrzyskie | 21.5 | 9. | Łódzkie | 17.3 |
2. | Opolskie | 19.5 | 10. | Wielkopolskie | 16.9 |
3. | Kuj-Pom. | 19.2 | 11. | Lubuskie | 16.5 |
4. | Lubelskie | 19.2 | 12. | Podlaskie | 16.4 |
5. | Podkarpackie | 18.5 | 12. | Mazowieckie | 16.4 |
6. | Dolnośląskie | 18.2 | 14. | Pomorskie | 16.0 |
7. | Małopolskie | 17.7 | 15. | Zachodniopomorskie | 15.8 |
8. | Warm-Maz. | 17.5 | 16. | Śląskie | 14.9 |
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!