Biuro Ruchu Drogowego KGP wspólnie z firmą Neptis S.A. będącą operatorem komunikatora Yanosik przygotowało pilotażową akcję informacyjno-e... » Nowa wystawa w Galerii...
Wystawa zatytułowana „Melchior Wańkowicz pod Monte Cassino” prezentowana jest w Galerii Ratuszowej z okazji 80. rocznicy bitwy, kt&oa... » POMOC NADESZŁA W OSTAT...
Troje lubińskich dzielnicowych oraz dwóch policjantów z Wydziału Prewencji skierowanych do wczorajszego pożaru przy Mickiewicza, wi... » Oferty pracy PUP Lubin...
Przedstawiamy najnowsze oferty pracy dostępne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Lubinie. Szczegółowe informacje i dane kontaktowe do pracodawc... »
Data dodania: 11 kwietnia 2012 — Kategoria: Wiadomości
Prezenty zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami - co
zrobić, gdy nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez
względu na kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Przedstawiamy
najważniejsze porady dla Świętych Mikołajów kupujących w sieci.
W sklepach tłok. Przeglądasz oferty internetowych sprzedawców. Liczba
kupionych prezentów: 0. Czasu coraz mniej. Znajdujesz w sklepie
wirtualnym: kolekcję płyt w atrakcyjnej cenie. To okazja czy pułapka?
Poznaj siedem kroków przygotowanych przez Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów ułatwiających poruszanie się w wirtualnych sklepach:
Krok 1: dowiedz się od kogo kupujesz. Upewnij się, czy sklep
zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres przedsiębiorcy,
numer działalności gospodarczej, pod którym przedsiębiorca jest
zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które pozwalają stwierdzić, czy
sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie ma powodów, aby je
ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe – przeczytaj dokładnie
regulamin, sprawdź terminy – może się okazać, że kupon będzie można
zrealizować tylko w ściśle określonym czasie, niekoniecznie odpowiednim
dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej usługi lub produktu z
regularnym cennikiem.
Zakupy w internecie
Krok 2: przeczytaj i sprawdź - opis produktu, zdjęcia,
cenę. Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie
dodatkowe opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim
zamówisz, poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym
przypadku jest najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do
wiarygodności sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.
Krok 3: zapytaj o termin dostarczenia. Prezenty
zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma 30 dni na
zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi poinformować
konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć produktu, np. dlatego,
że towar jest już niedostępny. Przed zamówieniem dowiedz się jak długi
jest termin realizacji zamówienia oraz dostarczenia przesyłki.
Krok 4: masz czas do namysłu. W przeciwieństwie do
zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu się nie podoba,
jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych niezależnie od woli
sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale tylko wtedy, gdy twoim
kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli kupujesz od konsumenta – na
przykład podczas aukcji internetowej - dochodzenie praw może być
utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie możliwy zwrot nieudanych
zakupów oraz na jakich warunkach, musisz ustalić ze sprzedającym przed
zawarciem umowy.
Ksiazki
Krok 5: szczególne prawo w przypadku zakupów
wirtualnych. Czas do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to
wyjątkowy przywilej kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego
prawa, musisz w ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać
przedsiębiorcy pisemne oświadczenie – listem poleconym za zwrotnym
potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód zakupu (np. paragon). Nie
trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a przedsiębiorca nie może żądać
odstępnego. Konsument musi odesłać nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14
dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania
konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.
Krok 6: pamiętaj o wyjątkach. Są jednak grupy
produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje jednocześnie
możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy zamawiasz:
płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii – stanowi o
tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też możliwa, gdy
kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert. Pamiętaj o
wyjątkach i kupuj świadomie.
Krok 7: masz prawo do reklamacji. Wato pamiętać, że
prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe, niezgodne z umową
lub po prostu zepsuły się - możesz reklamować. Masz na to aż dwa lata od
zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód zakupu – ułatwią
dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku składania reklamacji.
Więcej informacji o prawach konsumentów oczekujących na świąteczną
przesyłkę a także praktyczny poradnik jak bezpiecznie korzystać z usług
pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O
tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie
Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we
wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami - informującej o
prawach internautów.
Każdy konsument, który nie wie, czy może oddać nietrafiony prezent,
powinien skontaktować się z miejskim lub powiatowym rzecznikiem
konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707 –
czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 09.00 do 17.00.
źr. UOKiK
Wszystkie komentarze umieszczane przez uŃytkownikŃw i gosci portalu sa ich osobista opinia. Redakcja oraz wlasciciele portalu nie biora odpowiedzialnosci za komentarze odwiedzajÂących.
Subskrybuj nasz kanaĹ RSS!