Środa, 17 pazdziernika 2018 r.   Imieniny: Małgorzaty, Ryszarda, Gabrieli
Witaj, Społecznosć Lubina gość! Zarejestruj się lub Zaloguj do serwisu | Ilość osób online 87

Portal Lubina


UWAGA! Ten serwis uzywa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przegladarki oznacza zgode na to) ->>




Wiadomości z Lubina
Bez uprawnień i pod wpływem narkotyków kierował samochodem Bez uprawnień i pod wp...
Za kierowanie pojazdem pod wpływem środków odurzających przed sądem odpowie 22-letni mieszkaniec gminy Lubin. Mężczyzna został zatrzymany ... »Policjanci poszukują właściciela roweru Policjanci poszukują w...
Policjanci z wydziału kryminalnego lubińskiej komendy prowadzą czynności związane z ustaleniem właściciela roweru, porzuconego na jednej z klatek... »Kierował pojazdem mając 1,5 promila Kierował pojazdem mają...
W trakcie wczorajszych działań prewencyjnych pn. „TRAK & BUS” w ręce lubińskich policjantów wpadł kolejny nieodpowiedzialn... »Plebiscyt „Wolontariusz Roku Gminy Lubin” Plebiscyt „Wolon...
Do 31 października można składać kandydatury osób do tytułu Wolontariusz Roku Gminy Lubin. Tytuł ten jest wyróżnieniem honorowym, n... »

» archiwum wiadomości


Magazyn elubin.pl

silesianseo.pll

























Twoja wyszukiwarka

Zdrowie
Edukacja
Miasto
Lokale

Czy wiesz, że...?
Czy wiesz, że?...1967 Zamknięcie głównych prac górniczych w ZG Lubin przed pełną eksploatacją

Pogoda
YoWindow.com
Wiadomości z Lubina i okolic

Symbole na oponie – czy wiesz co oznaczają?
Data dodania: 10 kwietnia 2018 — Kategoria: Wiadomości

Symbole na oponie – czy wiesz co oznaczają?

Na bocznej ścianie opony osobowej znaleźć można wiele symboli, przez co trudno połapać się w tym, co mówi każde z nich. Warto zapoznać się z ich znaczeniem, dzięki czemu o wiele lepiej poznamy ogumienie, na jakim jeździmy.

Podstawowymi, najważniejszymi elementami, jakie możemy wyczytać na ścianie bocznej opony są rozmiar, data i miejsce produkcji, indeksy ładowności i prędkości, sposób ich montażu (przydatne dla wulkanizatorów), a także ewentualne homologacje do danego auta. Pozostałe informacje są dla kierowcy mnie istotne, ponieważ nie wykorzystamy ich podczas użytkowania ogumienia.

Rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości

Przykład: 195/65R15 91 H

195 – Szerokość przekroju, która jest wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie mierzona jest pomiędzy bokami opony.  W oponach typu slick oraz semi-slick szerokość może być wyrażona w centymetrach. Mierzona jest wtedy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.

65 – Profil opony – jest to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku: 65% oznacza 126,7 mm.

UWAGA: Jeżeli profil opony nie jest podany, np. 185R14, oznacza to, iż jest to tak zwany pełen profil, czyli 80. Można w takiej sytuacji zamontować również oponę 185/80R14.

R – Opona radialna - informacja o budowie opony.

15 – Średnica osadzenia – średnica felgi wyrażona w calach. Wartość ta musi bezwzględnie odpowiadać średnicy felgi, na której ma być montowana opona.

91 – Indeks nośności – jest on ściśle związany z konkretnym rozmiarem opony. W danym rozmiarze mogą występować maksymalnie 3 indeksy ładowności. Zawsze należy go dopierać do auta, jakim się poruszamy.

UWAGA: Na oponach dostawczych oraz ciężarowych występują dwa indeksy nośności, np. 104/102. Oznacza to, że takie ogumienie można zostać zamontowane na tzw. bliźniaku. Takie opony pod wpływem nacisku na jedną oponę osiągają nośność 104, natomiast w parze, przy większym ciężarze 102 każda.

H – Indeks prędkości – informuje nas o maksymalnej, zalecanej przez producenta opon, prędkości z jaką możemy na nich jeździć.

Data produkcji i kod fabryki

Oba elementy są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ w większości przypadków występują obok siebie. DOT potocznie zwany datą produkcji, często oddzielony jest od niej właśnie kodem fabryki. Za przykład posłuży nam: DOT J3EX 4214.

DOT – oznacza, że opona spełnia wszystkie obowiązujące standardy bezpieczeństwa ustanowione przez amerykański departament transportu.

J3EX – Numer seryjny – opisuję producenta, fabrykę, wymiar i model opony. Czysto informacja techniczna.

4214 – data produkcji – podana jest w postaci 4 cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Tutaj jest to 42 tydzień 2014 roku.

Miejsce produkcji

Najczęściej zapisane jest ono w języku angielskim, np. Made in Spain (wyprodukowano w Hiszpanii), czy Made in Japan (wyprodukowano w Japonii).

Homologacje

Informacje o tym, czy dana opona stosowana jest na oryginalnym wyposażeniu auta również można znaleźć na ścianie bocznej. Do najczęściej występujących należy zaliczyć:

* - homologacja BMW,

A0 – Audi,

M0 – Mercedes,

N0, N1..N6 – Porsche.

Oznaczenia Płatek śniegu na tle góry lub M+S

„Płatek śniegu na tle góry” to oznaczenie, które można znaleźć na oponach zimowych wyróżniających się odpowiednimi właściwości na śniegu, oblodzonej nawierzchni oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa i kontrolą prowadzenia w niskich temperaturach.

Opony oznaczone symbolem "M+S" w porównaniu do zwykłej opony, zapewniają lepsze właściwości jezdne na śniegu i w warunkach terenowych ze względu na ich wzór bieżnika, skład mieszanki i konstrukcję. – Opony z oznaczeniem M+S nie są jednak oponami zimowymi. Takie oznaczenie stosowane jest często w autach terenowych oraz typu SUV, które występują na rynku Ameryki Północnej, a tam są powszechnie stosowane przez cały rok - mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Oznaczenia informujące jak zamontować oponę

W zależności od wzoru bieżnika mogą pojawiać się różne oznaczenia. Jeżeli mamy oponę kierunkową (bieżnik układający się w kształcie litery V) to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem „Rotation”. Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny (wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną) to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie „Inside”, a zewnętrznej „Outside”. Jedynie holenderska marka Vredestein, stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej „Inner Side”. Jeszcze jedne opony, symetryczne, dostępne są na rynku, jednak w ich przypadku sposób montażu jest dowolny.

Pozostałe oznaczenia

Informacji na ścianie bocznej może być jeszcze wiele. Mogą pojawić się informacje dotyczące konstrukcji i typu opony – RADIAL (opona radialna), TUBELESS (bezdętkowa) lub TUBE TYPE (dętkowa). Występują także informacje o zastosowanych technologiach, jak np. Run on Flat (RFT, ROF, DSST, EMT, ZP, SSR). Ostatnią istotną grupą są jeszcze dane dotyczące dodatkowych wzmocnień ścian bocznych – XL, EXTRA LOAD, RF, REINFORCED – do aut osobowych oraz - C, CARGO, COMMERCIAL - do aut dostawczych.

Słowa kluczowe: lubin
Wyślij link znajomemu: http://elubin.pl/wiadomosci,17975.html
Ten artykuł był czytany 479 razy.


brak komentarzy

Napisz komentarz!

Twoje imię: *
Twój komentarz: *
komentarz nie może być dłuższy niż 350 znaków
Znaczniki HTML: Wył.
BBCode: Włączone

Dostępne znaczniki:
[i] pochylenie [/i]
[b] pogrubienie [/b]
[u] podkreślenie [/u]


* - wymagane pola do dodania komentarza.

Wszystkie komentarze umieszczane przez użytkowników i gości portalu są ich osobistą opinią. Redakcja oraz właściciele portalu nie biorą odpowiedzialności za komentarze odwiedzających.



Copyright © 2006-2018 Portal miasta Lubina.
Strona wygenerowana w 0.036 sek.Lubin 1.0